Polskie kino w ostatnich trzech lat przeżywa frekwencyjny renesans, ale nie zawsze przekłada się to na lepsze jakościowo produkcje. W konkursie głównym tegorocznego festiwalu filmowego w Gdyni brało jednak udział kilka bardzo głośnych i interesujących filmów. Kto sięgnął po Złote Lwy, a kto musiał obejść się smakiem?
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbył się w 2019 roku już po raz 44. Podczas najnowszej edycji wydarzenia zaprezentowano produkcje od dawnych mistrzów i przedstawicieli młodszego pokolenia, którzy ze swoimi dziełami pojawili się w Gdyni po raz pierwszy. Nie brakowało przy tym opinii, że tym razem konkurs główny festiwalu zdominowały filmy historyczne. Część widowni i ekspertów uderzał też olbrzymi niedobór filmów zrobionych przez kobiety (i to mimo, że w tym roku do konkursu głównego stanęło aż 19 filmów). O statuetkę Złotych Lwów walczyły „Piłsudski” Michała Rosy, „Obywatel Jones” Agnieszki Holland, „Legiony” Dariusza Gajewskiego, „Kurier” Władysława Pasikowskiego czy „Czarny mercedes” Janusza Majewskiego.
Do rywalizacji z nimi stanęły również „Ciemno, prawie noc” Borysa Lankosza, „Dolina Bogów” Lecha Majewskiego, „Mowa ptaków” Xawerego Żuławskiego, „Ikar. Legenda Mietka Kosza” Macieja Pieprzycy, „Słodki koniec dnia” Jacka Borcucha, „Interior” Marka Lechkiego, „Pan T.” Marcina Krzyształowicza, „Proceder” Michała Węgrzyna, „Solid Gold” Jacka Bromskiego, „Supernova” Bartosza Kruhlika, „Żelazny most” Moniki Jordan-Młodzianowskiej, „Ukryta gra” Łukasza Kośmickiego oraz „Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej. W konkursie głównym udział wziął również polski kandydat do Oscara - „Boże Ciało” w reżyserii Jana Komasy.
Festiwal Filmowy Gdynia 2019 - ostatecznie zdobywcą głównej nagrody 44. edycji został „Obywatel Jones".
Pełna lista wygranych 44. edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni:
Najlepszy film – Złote Lwy
- Ciemno, prawie noc, reż. Borys Lankosz
- Ukryta gra, reż. Łukasz Kośmicki
- Wszystko dla mojej matki, reż. Małgorzata Imielska
- Boże Ciało, reż. Jan Komasa
- Supernova, reż. Bartosz Kruhlik
- Żelazny most, reż. Monika Jordan-Młodzianowska
- Dolina Bogów, reż. Lech Majewski
- Mowa ptaków. reż. Xawery Żuławski
- Kurier, reż. Władysław Pasikowski
- Piłsudski, reż. Michał Rosa
- Obywatel Jones, reż. Agnieszka Holland
- Legiony, reż. Dariusz Gajewski
- Czarny mercedes, reż. Janusz Majewski
- Ikar. Legenda Mietka Kosza, reż. Maciej Pieprzyca
- Słodki koniec dnia, reż. Jacek Borcuch
- Pan T., reż. Paweł Krzyształowicz
- Interior, reż. Marek Lechki
- Proceder, reż. Michał Węgrzyn
- Solid Gold, reż. Jacek Bromski
Srebrne lwy
- „Ikar. Legenda Mietka Kosza"
Platynowe Lwy
- Krzysztof Zanussi
Najlepszy film krótkometrażowy
- Hubert Patynowski („Nie zmieniaj tematu")
Nagroda publiczności
- "Boże Ciało"
Najlepsza reżyseria
- Jan Komasa („Boże Ciało")
Najlepszy scenariusz
- Mateusz Pacewicz („Boże Ciało")
Najlepszy debiut reżyserski lub drugi film
- Bartosz Kruhlik („Supernova")
Główna rola kobieca
- Magdalena Boczarska („Piłsudski")
Główna rola męska
- Dawid Ogrodnik („Ikar. Legenda Mietka Kosza")
Nagroda specjalna
- Łukasz Kośmicki („Ukryta gra")
Najlepsze zdjęcia
- Witold Płóciennik („Ikar. Legenda Mietka Kosza")
Najlepszy montaż
- Krzysztof Arszennik, Robert Gryka i Wolfgang Weigl („Ukryta gra")
Najlepsza muzyka
- Leszek Możdżer („Ikar. Legenda Mietka Kosza")
Najlepsza scenografia
- Grzegorz Piątkowski („Obywatel Jones")
Najlepsza drugoplanowa rola kobieca
- Eliza Rycembel („Boże Ciało")
Najlepsza drugoplanowa rola męska
- Sebastian Stankiewicz („Pan T.")
Najlepszy dźwięk
- Jarosław Czernichowski, Marcin Jachyra, Oliwier Synkowski i Marcin Lenarczyk („Interior")
Najlepsze kostiumy
- Agata Culak („Ikar. Legenda Mietka Kosza")
Najlepsza charakteryzacja
- Jolanta Dańda („Ikar. Legenda Mietka Kosza")