- Rozrywka
- Książki /
- Filmy /
- Muzyka /
- Dzieje się
To oni namieszali w zeszłym roku w kulturze. Znamy laureatów Paszportów Polityki 2020
Jedne z najważniejszych nagród kulturalnych w naszym kraju zostały rozdane po raz 28. Poznaliśmy zwycięzców Paszportów Polityki 2020 roku, a co za tym idzie osoby, które rządziły w Polsce w minionym roku na scenie kulturalnej.
![jak najdalej stad piotr domalewski premiera kino](/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fsplay%2F2020%2F09%2Fjak-najdalej-stad-premiera.jpg&w=1200&q=75)
To był rok inny niż wszystkie poprzednie. Pandemia koronawirusa sprawiła, że był wyjątkowo dziwny, co przyznali sami organizatorzy nagród podczas ogłaszania nominacji. Ze względu na COVID-19 niemal wszystkie imprezy kulturalne trzeba było przełożyć lub przenieść do internetu, zamknięto kina i odwołano imprezy masowe. I chociaż dało się to we znaki całej branży, to przecież sukcesów na polu kultury nie zabrakło.
To właśnie ci co święcili triumfy w zeszłym roku, zostali docenieni podczas gali rozdania Paszportów Polityki 2020. Tegoroczni laureaci dołączyli tym samym do zacnego grona, bo w przeszłości nagrody te powędrowały m.in. do Olgi Tokarczuk, Kazika Staszewskiego, Agnieszki Chylińskiej, Wojciecha Smarzowskiego, czy Sylwii Chutnik. W zeszłym roku otrzymali je m.in. Bartosz Bielenia, Dominika Słowik, czy Błażej Król.
Paszporty Polityki 2020 — zwycięzcy
Nagrody jak zwykle przyznano w siedmiu kategoriach, czyli w dziedzinach: Film, Teatr, Literatura, Sztuki wizualne, Muzyka popularna, Muzyka poważna, Kultura Cyfrowa. Prócz tego tradycyjnie też przyznano laur Kreatora Kultury, którym pochwalić do tej pory mogli się m.in. Andrzej Wajda, Krzysztof i Elżbieta Pendereccy, czy Olga Tokarczuk. W tym roku ten zaszczytny tytuł otrzymali Bożena i Lech Janerkowie. Nowością natomiast jest nagroda specjalna Kultura Zdalna za „działania, które szczególnie skutecznie zbliżyły twórców i ich publiczność, w błyskawicznej reakcji przenosząc działania do sfery wirtualnej”. Wyróżnienie trafiło do Artura Liebharta (Millennium Docs Against Gravity),
Paszporty Polityki 2020 — pełna lista zwycięzców we wszystkich kategoriach
Film
Maciej Cuske: za reżyserię dokumentu „Wieloryb z Lorino”, który udowadnia, jak bardzo jest przenikliwym i uduchowionym obserwatorem.
Piotr Domalewski: za reżyserię fabuły „Jak najdalej stąd”, realistyczne kino, w którym jest miejsce i na diagnozę społeczną, i na czułe spojrzenie na człowieka.
Jan Holoubek: za reżyserię fabuły „25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”, znakomite, zrobione z nerwem kino społeczne, rozwijające konwencje filmu więziennego.
Teatr
Maciej Pesta: mimo że rynek teatralny nie sprzyja autonomicznym wyborom aktorów i aktorek, on wydaje się bardzo konsekwentnie realizować drogę artysty zaangażowanego.
Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima: w swoich spektaklach podejmują tematy nieoczywiste, czasem zaskakujące, drażniące. Z drugiej strony garściami czerpią z konwencji, dowcipu, zabawy.
Teatr 21: teatr 21 poddaje krytycznej analizie status prawny i społeczny osób z niepełnosprawnościami. Tworzy przy tym unikatową jakość artystyczną.
Literatura
Igor Jarek: opowiadania Igora Jarka rozgrywają się głównie w Nowej Hucie, ale mogłyby dziać się wszędzie w Polsce.
Mira Marcinów: wyjątkowość opowieści Marcinów polega na ostrości jej obserwacji, czarnym humorze, na wywrotowości języka i wyobraźni.
Patrycja Sikora: wiersze Patrycji Sikory można czytać jako próby wypracowania intelektualno-emocjonalnej strategii oporu.
Sztuki wizualne
Małgorzata Mirga-Tas: wypracowała własny styl malarski charakteryzujący się bogactwem kolorów, mnogością ornamentów, dekoracyjnością czerpiącą z kulturowego dorobku wspólnoty.
Karol Palczak: jego obrazy ukazują realną rzeczywistość i zatrzymują czas mocniej niż fotografia. To zamierzony suspens.
Joanna Piotrowska: to, co łączy jej bardzo bogaty dorobek, to szczególny rodzaj wrażliwości, ukazywanie toksycznych mechanizmów psychologicznych czy społecznych poprzez drobne gesty.
Muzyka popularna
1988 (Przemysław Jankowiak): tegoroczną nominację przyniosła mu epka „Ring the Alarm” oraz nagrana w duecie ze znanym z grupy Molesta raperem Włodim płyta „W/88”.
Marek Pędziwiatr (EABS, Błoto): pędziwiatr utożsamia na polskiej scenie świeże i ważne tendencje obecne też w młodym środowisku jazzowym w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii.
Siksa: duet, który swoją intuicją wspaniale wyprzedził czas – gdy dzisiaj posłuchamy ich nagrań w kontekście protestów kobiet i radykalizujących się nastrojów, dreszcz chodzi po plecach.
Muzyka Poważna
Ania Karpowicz: w jej rozległym repertuarze szczególne miejsce ma twórczość XX i XXI w. Współpracuje z kompozytorami, dokonując licznych prawykonań utworów jej dedykowanych.
Krystian Lada: jest reżyserem, dramaturgiem i librecistą, zarówno w dziedzinie opery, jak sztuk performatywnych.
Martyna Pastuszka: ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie skrzypiec współczesnych, a jeszcze w czasie studiów zainteresowała się historycznymi praktykami wykonawczymi.
Kultura Cyfrowa
Jacek Chojecki, Jacek Dębowski (Ovid Works): ich „Metamorphosis” to luźna adaptacja opowiadania Kafki „Przemiana”: niekoniecznie zgodna z literą, za to jak najbardziej zgodna z duchem twórczości autora.
Szymon Bryła, Radosław Ratusznik (One More Level): powiedzieć, że krakowianom udało się trafić na żyłę złota, byłoby krzywdzące. Nic tu nie zależało od przypadku, a droga One More Level do sukcesu może posłużyć za wzór.
Marta Malinowska, Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales): ich projekty są odmienne formą i intencją od tradycyjnych gier wideo, do których są zaliczane. Każda z nich to oryginalna hybryda.
Kreator Kultury
Bożena i Lech Janerkowie: za najwspanialszą w polskiej muzyce rozrywkowej opowieść o niezależności, snutą przez dekady.
Kultura Zdalna
Artur Liebhart (Millennium Docs Against Gravity): za twórcze przeobrażenie projektu, który choć realizowany był zdalnie, pozostał bliski niemal 170 tys. odbiorców.