Amazon idzie za ciosem. Powstanie nowy darmowy serwis z serialami i filmami pod szyldem IMDb
Amazon coraz agresywniej atakuje rynek usług VoD. Jego płatne Prime Video odnosi ogromne sukcesy, a teraz internetowy gigant planuje uruchomienie drugiego, darmowego serwisu. Pod marką znanego IMDb.
Podejrzewam, że większość entuzjastów filmów i seriali zna serwis IMDb. To gigantyczna i genialnie prowadzona baza danych na temat wszystkich kinowych i telewizyjnych produkcji, z której dowiemy się prawie że wszystkiego na temat każdego z tytułów. Serwis ten należy do Amazona.
Ten sam Amazon prowadzi odnoszący ogromne sukcesy na świecie – choć na razie znikome w Polsce – serwis Prime Video, a więc usługę konkurującą z Netfliksem czy HBO GO. Podobnie jak konkurencja, jest to usługa płatna, na abonament.
A co gdyby połączyć darmowość i powszechność IMDb z oryginalnymi treściami Amazon Prime Video? Jeżeli wierzyć doniesieniom CNBC, taki plan właśnie jest realizowany.
Usługa IMDb VoD ma być darmowa i być utrzymywana z reklam.
Oglądając dowolne treści na Amazon Prime Video i usługach bezpośrednio z nim konkurujących, nie jesteśmy dręczeni reklamami, bannerami czy innymi marketingowymi „przeszkadzajkami”. Jesteśmy tylko my i film bądź serial – który możemy oglądać o dowolnej porze na dowolnym urządzeniu.
Tymczasem materiały emitowane w darmowym IMDb mają być przerywane reklamami. Co więcej, według niepotwierdzonych informacji, usługa ta przynajmniej początkowo będzie dostępna wyłącznie dla posiadaczy urządzeń Amazonu. A więc dla tabletów i przystawek telewizyjnych z linii Amazon Fire.
Nie wiemy, jakie treści wylądują na IMDB VoD. Wiemy za to, że Google może się zacząć oglądać za siebie.
Amazon jest właścicielem trzeciej największej platformy reklamowej na świecie, ustępując tylko Google’owi i Facebookowi. Mając możliwość bezpośredniego śledzenia preferencji użytkowników w kwestii doboru treści wideo, zyska na ich temat informacje, które Google i Facebook muszą zbierać przez pośredników. Co prawda obie firmy mają własne multimedialne platformy - Facebook Video, Google Play i YouTube – mają one jednak nieco inny charakter od tego, co oferują Amazon i konkurencja pokroju Netfliksa czy HBO.
Nie jest jasne, czy usługa wideo od IMDb będzie dostępna w naszym kraju. Na razie urządzenia Amazon Fire nie są dostępne w oficjalnym obrocie na terenie Polski. Niemniej jednak będziemy dalszy rozwój sytuacji śledzić z dużą uwagą – IMDb VoD ma szanse wywołać spore zamieszanie na globalnym rynku streamingu.