Zakończyła się 88. ceremonia wręczenia Oscarów. Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej w tym roku za najlepszy film uznała "Spotlight" w reżyserii Michaela Su, upragnioną statuetkę otrzymał także - nareszcie - Leonardo DiCaprio.
"Spotlight" okazał się lepszy między innymi od "Marsjanina", "Zjawy", "Brooklynu" i "Mad Maksa: Na drodze gniewu" i chyba trudno tu doszukiwać się tu jakiejkolwiek niesprawiedliwości. To mistrzowsko zrealizowany film, w stu procentach wart Oscara. Widowisko w reżyserii Michaela Su, nominowane w sumie w sześciu kategoriach, dostało również nagrodę za najlepszy scenariusz adaptowany.
Na pękającej w szwach od nagród, Leonardo DiCaprio wreszcie może ustawić tę najcenniejszą. Do pięciu razy sztuka. Nominowany za rolę w "Zjawie" aktor otrzymał w tym roku upragnionego Oscara. To wcale nie był najlepszy występ w jego karierze, zdecydowanie bardziej zasługiwał na statuetkę choćby za "Wilka z Wall Street", jednak to właśnie teraz ją otrzymał. Dlaczego? Czy zadecydowała słabość konkurentów czy może Akademia miała już dość zamieszania związanego z DiCaprio i tym, że największe zainteresowanie wzbudza pytanie, czy otrzyma on Oscara? To pozostanie tajemnicą, lecz fakt faktem - należało mu się, za całokształt twórczości.
Sześć nagród na dziesięć możliwych otrzymał "Mad Max: Na drodze gniew". I choć dzieło to nie zdobyło Oscara w żadnej z dwóch najważniejszych kategorii - najlepszy film i najlepszy reżyser - wynik ten i tak jest imponujący i z całą pewnością George Miller oraz obsada są z niego zadowoleni.
NAJLEPSZY FILM
The Big Short (Brad Pitt, Dede Gardner, Jeremy Kleiner)
Bridge of Spies / Most Szpiegów (Steven Spielberg, Marc Platt, Kristie Macosko Krieger)
Brooklyn (Finola Dwyer and Amanda Posey)
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu (Doug Mitchell, George Miller)
The Martian / Marsjanin (Simon Kinberg, Ridley Scott, Michael Schaefer, Mark Huffam)
The Revenant / Zjawa (Arnon Milchan, Steve Golin, Alejandro G. Iñárritu , Mary Parent, Keith Redmon)
Room / Pokój (Ed Guiney)
Spotlight (Michael Su)
NAJLEPSZY REŻYSER
Adam McKay – The Big Short
George Miller – Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu
Alejandro G. Iñárritu – The Revenant / Zjawa
Lenny Abrahamson – Room / Pokój
Tom McCarthy – Spotlight
NAJLEPSZY ORYGINALNY SCENARIUSZ
Matt Charman, Ethan Coen i Joel Coen – Bridge of Spies / Most Szpiegów
Alex Garland – Ex Machina
Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley – Inside Out / W głowie się nie mieści
Josh Singer i Tom McCarthy – Spotlight
Jonathan Herman and Andrea – Berloff
Straight Outta Compton – Jonathan Herman and Andrea
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Charles Randolph i Adam McKay – The Big Short
Nick Hornby – Brooklyn
Phyllis Nagy – Carol
Drew Goddard – The Martian / Marsjanin
Emma Donoghue – Room / Pokój
NAJLEPSZY AKTOR
Bryan Cranston – Trumbo
Matt Damon – The Martian / Marsjanin
Leonardo DiCaprio – The Revenant / Zjawa
Michael Fassbender – Steve Jobs
Eddie Redmayne – The Danish Girl / Dziewczyna z Portretu
NAJLEPSZA AKTORKA
Cate Blanchett – Carol
Brie Larson – Room / Pokój
Jennifer Lawrence – Joy
Charlotte Rampling – 45 Years / 45 lat
Saoirse Ronan – Brooklyn
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY
Christian Bale – The Big Short
Tom Hardy – The Revenant / Zjawa
Mark Ruffalo – Spotlight
Mark Rylance – The Bridge of Spies / Most Szpiegów
Sylvester Stallone – Creed
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA
Jennifer Jason Leigh – The Hateful Eight / Nienawistna ósemka
Rooney Mara – Carol
Rachel McAdams – Spotlight
Alicia Vikander – The Danish Girl / Dziewczyna z portretu
Kate Winslet – Steve Jobs
NAJLEPSZA ANIMACJA
Anomalisa
Boy and the World
Inside Out / W głowie się nie mieści
Shawn the Sheep Movie / Baranek Shaun
When Marley Was There
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Carol
Cinderella / Kopciuszek
Danish Girl / Dziewczyna z portretu
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu
The Revenant
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
The Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu – Lesley Vanderwalt, Elka Wardega i Damian Martin
The 100 Year Old Man Who Climbed Out a Window and Disappeared / Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął – Love Larson i Eva von Bahr
The Revenant / Zjawa – Siân Grigg, Duncan Jarman i Robert Pandini
NAJLEPSZY DOKUMENT
Amy – Asif Kapadia i James Gay-Rees
Cartel Land – Matthew Heineman i Tom Yellin
The Look of Silence – Joshua Oppenheimer i Signe Byrge Sørensen
What Happened, Miss Simone? – Liz Garbus, Amy Hobby i Justin Wilkes
Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom – Evgeny Afineevsky i Den Tolmor
NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
Embrace of the Serpent – Kolumbia
Mustang – Francja
Son of Saul – Węgry
Theeb – Jordania
A War – Dania
NAJLEPSZA PIOSENKA
“Earned It” – Fifty Shades of Grey / Pięćdziesiąt twarzy Greya
“Manta Ray” – Racing Extinction / Ginący świat
“Simple Song #3” – Youth / Młodość
“Til It Happens To You” – The Hunting Ground / Pole walki
“Writing’s On The Wall” – Spectre
NAJLEPSZA ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA
Bridge of Spies / Most Szpiegów – Thomas Newman
Carol – Carter Burwell
The Hateful Eight / Nienawistna ósemka – Ennio Morricone
Sicario – Jóhann Jóhannsson
Star Wars: The Force Awakens / Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy – John Williams
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Carol
The Hateful Eight / Nienawistna ósemka
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu
The Revenant / Zjawa
Sicario
NAJLEPSZY MONTAŻ
The Big Short
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu
The Revenant / Zjawa
Spotlight
Star Wars: The Force Awakens / Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu
Bridge of Spies / Most Szpiegów
The Martian/ Marsjanin
The Danish Girl / Dziewczyna z portretu
The Revenant / Zjawa
NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE
Ex Machina – Andrew Whitehurst, Paul Norris, Mark Ardington i Sara Bennett
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu – Andrew Jackson, Tom Wood, Dan Oliver i Andy Williams
The Martian / Marsjanin – Richard Stammers, Anders Langlands, Chris Lawrence i Steven Warner
The Revenant – Rich McBride, Matthew Shumway, Jason Smith i Cameron Waldbauer
Star Wars: The Force Awakens / Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy – Roger Guyett, Patrick Tubach, Neal Scanlan and Chris Corbould
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
Body Team 12
A Girl in the River: The Price of Forgiveness
Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah
Chau, Beyond the Lines
Last Day of Freedom
NAJLEPSZY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
Ave Maria
Shok
Day One
Stutterer
Everything Will Be Okay
NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
Sanjay’s Super Team
Bear Story
World of Tomorrow
Prologue
We Can’t Live Without Cosmos
NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU
Mad Max: Fury Road / Mad Max: Na drodze gniewu – Andrew Jackson, Tom Wood, Dan Oliver i Andy Williams
The Martian / Marsjanin – Richard Stammers, Anders Langlands, Chris Lawrence i Steven Warner
The Revenant – Rich McBride, Matthew Shumway, Jason Smith i Cameron Waldbauer
Sicario
Star Wars: The Force Awakens / Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy