Czy słucha Pan/Pani podcastów? Rozmawiamy z Jakubem Barzakiem z platformy Storytel
Na początku roku platforma Storytel, kojarzona głównie z audiobookami, uruchomiła nową gałąź działalności - podcasty. O znajomości pojęcia „podcast” wśród Polaków, najchętniej słuchanych treściach i planach firmy na kolejne miesiące rozmawiamy z Jakubem Barzakiem, marketing managerem Storytel.
Rynek podcastów w Polsce jest niewielki, a znajomość samego pojęcia, jak się okazuje, nadal dość niska. Storytel wychodzi do użytkowników nie tylko z szeroką ofertą podcastów. Platforma chce także edukować słuchaczy w kwestii tej krótkiej formy audio. Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie Storytel, jest jeszcze dużo do zrobienia.
Jakub Barzak w wywiadzie dla Rozrywka.Blog
Podcasty na Storytel - kiedy pojawił się pomysł i kiedy rozpoczęliście kompletowanie twórców?
Zaczęliśmy kręcić się koło podcastów w okolicach wakacji. W Polsce nie ma dużego rynku podcastów. Po pierwszych testach potwierdza się, że trafiliśmy z tematami - patrząc na słuchalność, na pierwszą pozycję wysuwają się tematy rozwojowe i lifestyle. Nasi słuchacze sięgają po wartościowe treści, które mogą im jakoś w życiu pomóc. I tak na przykład podcast Jakuba Bączka inspiruje do pozytywnych zmian w życiu zawodowym, osobistym. Rodzicielski podcast Agnieszki Stein odpowiada na najczęstsze pytania dotyczące wychowania dziecka, trudnych tematów. Natomiast podcast Sławka Makaruka pozwala poszerzyć horyzonty, dotrzeć do miejsc na świecie, do których większość podróżujących nigdy nie dociera. To są nie tylko ciekawe rozmowy. Zresztą badania, które w ramach projektu Storytel Podcast zrealizował dla nas Nielsen, pokazały, że połowa internautów słucha podcastów właśnie dlatego, że mogą w ten sposób rozwijać się, edukować.
Gdy rozmawiam o podcastach ze znajomymi widzę, że większość z nich interesuje się treściami typu crime story, opowieściami o prawdziwych sprawach kryminalnych. Planujecie podcasty o tego typu tematyce?
Myślimy o tym, tak. Zaczęliśmy od 10 produkcji, ale nie zamykamy się na kolejne. Zrobiliśmy już w Storytel serial paradokumentalny razem z kanałem Crime+Investigation Polsat „Opowiem ci o zbrodni”. Wyniki słuchalności pokazują, że jest duża grupa poszukująca tego typu treści. Innym przykładem mogą być bestsellerowe opowiadania „Zabójczy pocisk” o najgłośniejszych sprawach kryminalnych autorstwa m.in. Jakuba Żulczyka czy Maxa Czornyja, które u nas czytają fantastyczni lektorzy Marcin Perchuć, Julia Kamińska, Szymon Borbrowski, Jakub Wieczorek, Przemysław Bluszcz i wielu innych.
Wróćmy do podcastów. Z waszych badań wynika, że w Polsce świadomość istnienia formy takiej jak podcast nadal jest bardzo niska.
Tak, ludzie tego do końca nie kojarzą. Porównują podcasty np. do krótkich treści wideo na YouTubie. Najbliżej w naszych badaniach były osoby, które krążyły wokół audycji radiowych. Podcastów słucha dziś około 20% internautów w wieku 19-49 lat. Dlatego chcemy przeprowadzić dwutorowe działania marketingowe. Z jednej strony stawiamy na edukację i kampanię o tym, czym są podcasty, jak mogą być konsumowane. Chcemy edukować odbiorców i zbudować ten segment rynku audio. A z drugiej strony wyprodukować konkretne treści.
Polski użytkownik widzi różnicę między audiobookiem a podcastem?
Można przypuszczać, że ludziom się to myli. Z naszych obserwacji wynika, że gdy potencjalny użytkownik widzi audiobook trwający 10 godzin, to może to go odstraszać. I wtedy odkładają taki odsłuch np. na długą podróż samochodem. My chcemy pokazać, że audio to też forma rozrywki. Chcemy przyzwyczajać ludzi do krótkich form, takich jak podcast. Podobnie z opowiadaniami - możemy udostępniać je w jednym zbiorze, ale możemy zrobić tak, jak w przypadku projektu z Crime+Investigation, gdzie tydzień po tygodniu wrzucamy kolejny odcinek. Użytkownik ma czas na wysłuchanie kolejnych odsłon, konsumpcję.
Zawsze wydawało mi się, że odbiorcy słuchają audiobooków czy podcastów głównie w drodze - w samochodzie, w autobusie, w metrze, na spacerze. Tymczasem z waszych badań wynika, że większość podcastów konsumowanych jest w domu.
Zgadza się. Ale, co ciekawe, nie różnimy się tu aż tak bardzo od Amerykanów, gdzie ta kultura słuchania podcastów jest dużo bardziej rozwinięta. Tam - podobnie jak u nas - 80% użytkowników konsumuje podcasty w domu. Kiedyś też mi się wydawało, że ludzie słuchają głównie w trakcie podróży, podczas biegania, na siłowni. Nasze dane dotyczące słuchalności pokazują, że wieczorem ma miejsce peak, wzrost słuchalności, czyli można przypuszczać, że audio staje się rozrywką podobną do serialu czy książki, po które najczęściej jednak sięgamy w domu.
W globalnym zestawieniu najczęściej słuchanych treści na Spotify w zeszłym roku ujęto także podcasty. Nie wyobrażam sobie, że w Polsce mogłoby powstać takie zestawienie. Odsetek osób z Polski słuchających podcastów zapewne jest niewielki.
Badanie, które przeprowadziliśmy to dobry start. Słucha co piąty internauta, rynek ma ogromny potencjał. To kwestia dostarczenia użytkownikom wartościowego produktu i dotarcia z nim. Chcemy pokazywać, że podcasty to także forma rozrywki, trochę nowa jakość. Polacy są żądni wiedzy, tylko nie znają formy podcastu, bo nikt tego wcześniej nie robił na większą skalę. My też nie chcemy się zamykać. Rozmawiamy z polskimi podcasterami, będziemy z nimi działać. Jesteśmy otwarci, jeżeli ktoś ma ciekawy temat na podcast, może się do nas odezwać. Oczywiście dla nas to jest jedna z form audio dostępnych w aplikacji, obok kilku tysięcy audiobooków, kilkudziesięciu seriali audio. Stawiamy też na projekty specjalne, np. projekt z Andrzejem Bargielem.
Planujecie kolejne akcje specjalne w tym roku?
Tak, jest mamy dużo planów na 2019 rok. Na początek chcemy wyjść jeszcze bardziej do młodych słuchaczy. Razem z VICE’m pracujemy nad muzycznych projektem, w których znani muzycy czytają wybrane książki. W marcu chcemy oddać głos znanym kobietom, ambasadorkom, które opowiedzą historię niezwykłych Polek. Pomysł powstał przy okazji 100 lat praw wyborczych kobiet. Planujemy również słuchowisko. Zaprosiliśmy panie zaangażowane w dyskusje o prawach kobiet, które opowiedzą o ważnych dla tego ruchu postaciach, o których mówi się mniej niż np. o Marii Curie-Skłodowskiej.
Przy okazji słuchowiska z Andrzejem Bargielem pomyślałam, że radio już prawie nie produkuje słuchowisk, pogłębionych reportaży. A mi czegoś takiego brakuje, słuchałabym tego typu treści.
Cały czas rozszerzamy nasze portfolio o kolejne formy audio i znane użytkownikom z radia słuchowiska, ale w nowym wydaniu, to jeden z naszych planów na 2019 rok. Jesteśmy już gdzieś blisko tego, już za chwilę będziemy realizować taki projekt. To będzie niezwykłe doświadczenie i rozrywka dla słuchaczy.
A jak prezentują się statystyki liczby słuchaczy Storytel?
Fajnie, zaliczyliśmy bardzo duże wzrosty, m.in. dzięki projektom specjalnym. Po audiobooki sięga coraz więcej osób, sama usługa streamingu też jest coraz chętniej wybierana. Polski rynek ma spory potencjał. Wśród pełnoletnich ankietowanych internautów blisko połowa tych, którzy nigdy nie próbowali usługi streamingu audiobooków, wyraziła zainteresowanie wypróbowaniem takiej aplikacji jak nasza. Jesteśmy rozpoznawalni, marka Storytel dobrze się kojarzy. Ludzie nie pytają już, czy masz Storytela, tylko o to, czego właśnie słuchasz na Storytelu.
* W związku z uruchomieniem nowego formatu Storytel przygotował możliwość darmowego korzystania z aplikacji aż przez 30 dni. Wystarczy skorzystać z formularza rejestracyjnego na stronie Storytel.