„Dom z papieru” – sezon 5. nadchodzi. Oto najważniejsze wydarzenia z 4. serii serialu
Już 3 września na Netfliksie pojawi się pięć odcinków finałowego, 5. sezonu „Domu z papieru”. Jeśli chcielibyście przypomnieć sobie najważniejsze wydarzenia z poprzedniej odsłony, a szkoda wam czasu na rewatch ośmiu odcinków – śpieszymy z pomocą.
Spora szansa, że na powtórny seans 4. sezonu „Domu z papieru” raczej nie będziecie mieli ochoty – jest to przecież, zdaniem wielu i niżej podpisanego, najsłabsza i najbardziej frustrująca odsłona produkcji. A jednak związany z hiszpańskim serialem Netfliksa szum nie cichnie, przeciwnie – rośnie w siłę, dobijając do rangi globalnego fenomenu. Tak się bowiem złożyło, że „Dom z papieru”, nawet wtedy, gdy bezbrzeżnie irytuje, jest też serialem niezwykle angażującym widownię. Fani z całego świata pozostają zgodni: gdy już złapie się bakcyla tej bogatej w absurdy, ale i dziwnie satysfakcjonującej opowieści, trudno z niej zrezygnować czy pozostać obojętnym, nawet wówczas, gdy kolejne rozwiązania fabularne zaczynają przekraczać akceptowalną granicę komiksowego przerysowania i niedorzeczności.
Niniejszemu tekstowi nie przyświecają jednakże cele oceniające, a streszczające przebieg akcji 4. sezonu w ramach odświeżenia. Przypomnę w nim najważniejsze elementy fabuły; lektura ma z założenia umożliwić świadomy seans pierwszej części finałowego sezonu „Domu z papieru” (premiera już w ten piątek) bez konieczności powtórnego odpalania zeszłorocznej odsłony.
„Dom z papieru”: streszczenie 4. sezonu
Sezon 4. rozpoczyna się w dramatycznym dla niemal wszystkich bohaterów momencie, czyli dokładnie wtedy, kiedy urwała się akcja poprzedniej serii. A zatem: załamany Profesor jest przekonany, że Lizbona została zastrzelona przez policję. Postrzelona Nairobi wymaga interwencji chirurgicznej. Tokio i Rio poczęstowali zmierzający ku wrotom banku wóz-taran pociskami przeciwpancernymi, poważnie raniąc policjantów. Ale dla bohaterów „Domu z papieru” nie ma sytuacji bez wyjścia.
Nairobi nie chce umierać – wizja śmierci przeraża ją tak bardzo, że błaga członków gangu o oddanie jej w ręce policji, która przewiozłaby ranną do szpitala. Wierząca w śmierć Lizbony ekipa obawia się, że Alicia Sierra wykończy bohaterkę – decyduje się zatem na poddanie jej narkozie i przeprowadzenie zabiegu wbrew woli postrzelonej. Przeszkoleni członkowie gangu są instruowani przez zatrudnionego wcześniej pakistańskiego chirurga, który za pomocą oka kamery śledzi całą operację i wydaje polecenia. Wspólnymi siłami medykom-amatorom udaje się usunąć pocisk.
Tokio dokonuje zamachu i przejmuje dowodzenie. Jeden z flashbacków ukazuje nam Nairobi, która namawia bohaterkę, by ta spróbowała przekonać Profesora do przekazania jej roli przywódcy. Profesor odmówił, ale teraz, w kryzysowej sytuacji, Tokio upomniała się o swoje i wzięła sprawy we własne ręce. Palermo zostaje obezwładniony i dołącza do reszty zakładników. Wówczas namawia Gandię, by ten spróbował uwolnić się z kajdanek. Gandia robi to, wyłamując sobie kciuk.
W międzyczasie Profesor zawarł pakt pokojowy z policją.
Wszystko po to, by uzyskać pomoc dla Nairobi i zdobyć materiały potrzebne do jej operacji. Z pomocą Marsylii zwodzi przeciwników i z powodzeniem ucieka przed obławą. Wkrótce kontaktuje się z Tokio; bohaterka, nieco mniej porywcza i częściej niż zazwyczaj korzystająca ze swojego intelektu, sugeruje swojemu aniołowi stróżowi, że zabójstwo Lizbony mogło być ukartowane i posłużyć jako prowokacja (udana, biorąc pod uwagę ostrzał pancernego wozu – tą akcją gang zburzył swój skrupulatnie budowane wizerunek).
Raquel zostaje przetransportowana do policyjnego namiotu rozbitego nieopodal Banku Hiszpanii. Rozpoczyna się prowadzone przez Alicię przesłuchanie. Kryminalni trafiają na trop i wkrótce lokalizują miejsce pobytu matki i córki Raquel. Bohaterka słyszy groźby, ale i obietnice: Sierra umożliwia jej ostrzeżenie bliskich przed przybyciem policji i oferuje zwrócenie wolności, jeśli tylko była policjantka odpowie na pytania i zdradzi wszystko, co wie na temat Profesora i miejsca jego pobytu. W międzyczasie Marsylia i Profesor wytropili asystenta pułkownika Tamayo, Antonanzasa – teraz szantażują go i skłaniają do pomocy. Policjant przekazuje Lizbonie wiadomość, która ją uspokaja i powstrzymuje przed pójściem na układ.
Gandia zamyka się w bunkrze i nawiązuje kontakt z policją. Wcześniej zawiesza Helsinki pod sufitem i próbuje udusić nieprzytomną Nairobi poduszką. Zostaje jednak przepędzony. Antonanzas przekazuje Profesorowi, że Gandia kontaktuje się z przedstawicielami prawa – szef skoku informuje o tym Tokio. Zanim jednak Tokio ostrzeże pozostałych członków gangu, dopada ją Gandia – bohaterka zostaje przez niego uwięziona. Wkrótce nowy, śmiertelnie niebezpieczny antagonista ogłasza to całej ekipie. Profesor rozmawia o tym z Palermo i ostrzega go, że w swoim czasie zostanie odpowiednio ukarany.
W następstwie tych wydarzeń wywiązuje się jedna z najbardziej absurdalnych strzelanin w historii serialu.
Niemal cały gang (wyjąwszy Nairobi i Tokio – z oczywistych powodów) ostrzeliwuje Gandię, nie będąc jednak w stanie go zabić. Uciekając kanałem, Gandia trafia do pokoju, w którym przebywa Nairobi – wówczas czyni ją swoją nową zakładniczką. Później, decydując się na ucieczkę, szef ochrony wykorzystuje Nairobi jako żywą tarczę, wiedząc, że wówczas nikt nie odda żadnego strzału w jego stronę. Bliski ewakuacji z banku Gandia nie zamierza pozwolić kobiecie uciec – strzela jej prosto w głowę, natychmiastowo pozbawiając życia. Denver rzuca się w pościg za ochroniarzem; ostatecznie ciśnięty przez bohatera granat uniemożliwia zabójcy Nairobi ucieczkę.
Na zewnątrz Profesor wciąż działa. Korzystając z planów próbuje zlokalizować panic room, czyli wspomniany bunkier – odnajduje go, korzystając z dedukcji. Marsylia udaje się do Algierii, by uzyskać pewien materiał filmowy – okazuje się, że tortury Rio zostały zarejestrowane przez kamerę. Nagranie zostaje ujawnione. Eskalujące oburzenie Profesor podgrzewa obwieszczeniem o nielegalnym przetrzymywaniu Raquel. Wówczas opiekę nad Lizboną przejmuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, a była policjantka zostaje usunięta z namiotu.
„Dom z papieru": Tymczasem Alicia musi uporać się ze swoimi problemami – oskarżeniami o tortury.
Przyznając się do zarzutów na konferencji prasowej, postanawia podłożyć świnię policji i informuje opinię publiczną o wielu popełnionych przez swoich towarzyszy przestępstwach. Zostaje zwolniona, ale to za mało, by zrezygnowała ze swojego planu i zemsty. Odkrywa, że Antonanzas jest kretem i trafia na trop Profesora. Wyrusza na polowanie i wkrótce odnajduje kryjówkę Sergia.
W międzyczasie Profesor walczy o wyzwolenie Raquel – jego grupa przechwytuje transport, który przewozi Lizbonę do sądu. Szczegółowo zaplanowana i skomplikowana akcja pozwala przetransportować ukochaną Profesora... do banku. Uradowany Sergio świętuje wyzwolenie partnerki, gdy jednak się odwraca, dostrzega Alicię celującą do niego z pistoletu.