Polacy dalej wolą darmowe treści, ale Netflix i HBO GO cieszą się coraz większą popularnością
Jakie są najświeższe preferencje Polaków dotyczące serwisów streamingowych? Ostatnie badania pokazały, że coraz lepsze pozycje na naszym rynku mają Netflix oraz HBO GO.
Analiza została opublikowana przez Wirtualnemedia.pl. Zebrano w niej wyniki Gemius/PBI śledzącego najpopularniejsze polskie serwisy VOD w styczniu 2019. Niepodzielnie wciąż króluje CDA.pl, co z jednej strony nie dziwi, a z drugiej wprawia w konsternację biorąc pod uwagę fakt, że platforma została wpisana na listę największych pirackich stron.
To jednak nie przeszkodziło jej w byciu liderem. CDA.pl może pochwalić się 6,69 mln realnych użytkowników, co dało 23,39 proc. zasięgu, oraz z 134,11 mln odsłon. Najpewniej wpływ ma na to niski koszt subskrypcji w ofercie Premium. Do puli można również dorzucić fakt, że mnóstwo treści jest dostępnych zupełnie za darmo. Jednak wciąż w osłupienie wprawia to, jakim cudem serwis utrzymuje się na rynku, skoro jego działalność balansuje na granicy legalności.
W styczniu 2019 czerwone N mogło pochwalić się aż 3,85 mln użytkowników i wynikiem 50,97 mln odsłon. To dużo mniej niż CDA.pl, ale to jednocześnie wynik zbliżający Netfliksa do vod.pl mającego nieco ponad 4 mln użytkowników. Jednak model działania tych dwóch platform nieco się różni. To dlatego, że amerykański gigant jest w pełni płatną usługą, nie oferującą darmowych treści. W tym segmencie należałoby uznać Netfliksa za lidera. Za nim plasuje się CDA Premium, zaś podium zamyka HBO GO, mające 1,74 mln użytkowników i 14,99 mln odsłon, co daje 6,10 proc. zasięgu.
O pozycji Netfliksa na polskim rynku świadczy też fakt, że serwis wyprzedził kilka rodzimych usług. W tym VOD od TVP.pl, Player.pl, a także ncplusgo.pl czy ipla.tv, o Showmaksie nie wspominając. Jednak w przypadku ostatniego z wymienionych graczy, to nic dziwnego, bo serwis z końcem stycznia wycofał się z działań na terenie Polski.
Zasięg pierwszego zwiększył się ponad dwukrotnie - z 6,16 do 13,47 proc. Jeżeli zaś chodzi o HBO GO, to platformę odwiedziło w 2018 roku 610 489 użytkowników (6,54 mln odsłon). W styczniu 2019 te liczby wyniosły już odpowiednio do 1,74 mln użytkowników i 14,99 mln odsłon. Wzrost jest zatem znaczący.
Wniosek jest jeden i jego przejawy obserwujemy już od pewnego czasu. Choć Polacy wciąż wolą serwisy oferujące przynajmniej część treści za darmo, to coraz rzadziej obawiają się dodatkowego miesięcznego kosztu za płatne usługi streamingowe. Zarówno Netflix, jak i HBO GO to w dużej mierze oryginalne produkcje, które nie są dostępne u innych. Biorąc pod uwagę to, że serwisy inwestują coraz więcej pieniędzy w tego typu ekskluzywne treści, można być pewnym, że statystyki będą jeszcze bardziej przemawiać na ich korzyść za kolejne 12 miesięcy.