Firma Nielsen przygotowała raport pod nazwą All Screens Video Landscape, który pokazuje co i jak najchętniej oglądali Polacy w 2024 roku. Zawarte w nim informacje mogą być zaskakujące, bo jak się okazuje, częściej niż Netfliksa włączamy pewną stację telewizyjną.
Wydawałoby się, że Polacy kochają Netfliksa. We wszelkich rankingach popularności platform streamingowych zawsze zajmuje pierwsze miejsce, pozostawiając konkurencję daleko w tyle. I rzeczywiście w swojej kategorii nie ma sobie równych. W nowym raporcie Nielsena, który dotyczy naszych ogólnych preferencji, ledwo mieści się w pierwszej dziesiątce rankingu najchętniej wybieranych przez nas nadawców.
Raport All Screens Video Landscape obejmuje oglądalności z czterech rodzajów ekranów (telewizorów, PC/laptopów, smartfonów i tabletów). Nielsen wykorzystał w nim dane telemetryczne z 3,5 tys. gospodarstw domowych i ok. 9,7 tys. panelistów. Na podstawie całkowitego zasięgu i czasu spędzanego przez widzów w danym medium obliczył procentowy udział danego nadawcy w oglądalności w zeszłym roku. W tym ujęciu najpopularniejsza okazała się grupa Warner Bros. Discovery (19,5 proc.), czyli właściciel m.in. stacji TVN oraz platform streamingowych Max i Player.
Telewizja vs. Netflix - co chętniej oglądają Polacy?
Pierwsze miejsca rankingu zajmują nadawcy, którzy kojarzą się z linearnymi stacjami telewizyjnymi. Zaraz po Warner Bros. Discovery znalazła się w nim TVP (18,4 proc., choć z powodów technicznych nie wzięto pod uwagę wyników platform TVP VOD i TVP GO) i grupa Polsat (18,2). Dopiero za podium znalazł się nadawca typowo internetowy - Google (6,4 proc.), właściciel YouTube.
Netflix (2,15 proc.) zajmuje dopiero dziewiątą pozycję zestawienia nadawców najchętniej wybieranych przez Polaków. Wygrywa jedynie z ByteDance (TikTok; 1,7 proc.), właścicielem TikToka, ale przegrywa - i tu robi się ciekawie - z SPI (m.in. Kino Polska, Stopklata TV i platformy FilmBox+; 2,3 proc.), Meta (Facebook, Instagram; 2,7 proc.) i TV Republika (3,2 proc.). Powiedzmy to wprost, żeby mocno wybrzmiało: Telewizja Republika jest w Polsce popularniejsza od Netfliksa.
Z czego wynika ta dominacja nadawców telewizyjnych nad internetowymi? To do kanałów stacji linearnych dostęp jest najbardziej powszechny i najtańszy (a w najczęściej nawet bezpłatny). Weźmy przy tym pod uwagę, że według raportu Nielsena z treści wideo najchętniej korzystamy właśnie na telewizorze. Jedynie w przypadku mediów społecznościowych popularniejsze są pozostałe ekrany. Bo nawet Netfliksa w 80. proc. konsumujemy na telewizorze.
Więcej na temat platform streamingowych i telewizji poczytasz na Spider's Web: