- rozrywka
- Książki /
- Filmy /
- Muzyka /
- Dzieje się
„Boże Ciało”, Król i kobiety literatury. Poznaliśmy nominacje do Paszportów Polityki
Paszporty Polityki to coroczna nagroda przyznawana przez tygodnik Polityka. Poznaliśmy tegorocznych nominowanych.
„Boże Ciało” zdominowało kategorię filmową tegorocznego rozdania. Produkcja w reżyserii Jana Komasy otrzymała nominacje za scenariusz Mateusza Pacewicza, a także za pierwszoplanową rolę Bartosza Bieleni. Film konkuruje z obrazem „Supernova” i jego reżyserem oraz scenarzystą w jednej osobie – Bartoszem Kruhlikiem.
W kategorii Literatura dominują kobiety.
Weronika Murek otrzymała nominację za zbiór „Feinweinblein. Dramaty”. Tom składa się z trzech opowiadań – „Feinwenblein”, „Wujaszki” i „Morowie”, a uwagę jury przykuł w szczególności specyficzny styl autorki, która wywraca znane tematy i schematy do góry nogami, ukazując nowe, skrywane prawdy o człowieku.
Murek konkuruje z Dominiką Słowik i jej powieścią „Zimowla”, w której w intrygujący sposób uchwyciła ducha przemiach przełomu lat 80. i 90., oraz Urszulą Zajączkowską za tom „Patyki, badyle”.
W kategorii Muzyka popularna nominacje otrzymali: Król, Piernikowski oraz Hania Rani.
Pełna lista nominacji do Paszportów Polityki 2019 wraz z krótkim uzasadnieniem samej redakcji:
Film:
- Bartosz Bielenia – za kreację aktorską w filmie „Boże Ciało”
- Bartosz Kruhlik – za reżyserię i scenariusz filmu „Supernova”
- Mateusz Pacewicz – za scenariusz filmu „Boże Ciało”
Teatr:
- Magdalena Drab – za „Wyzwolenia”, współczesną parafrazę dzieła Wyspiańskiego i uparcie powtarzane pytanie: kim jestem
- Monika Frajczyk – za aktorstwo o niezwykłej sile wyrazu
- Weronika Szczawińska – za spektakle podejmujące ważną tematykę społeczną i budzące emocje jednocześnie
Literatura:
- Weronika Murek – za zbiór proroczych sztuk teatralnych „Feinweinblein”
- Dominika Słowik – za oryginalne spojrzenie na lata 80. i 90. w powieści „Zimowla”
- Urszula Zajączkowska – za „Patyki, badyle”, książkę zupełnie inną niż opowieści o sekretnym życiu roślin
Muzyka popularna:
- Błażej Król – za piosenki łączące poetycką lakoniczność, surrealistyczną wyobraźnię i niezwykłe wyczucie melodii
- Piernikowski – za „jasną w przekazie opowieść z oblężonego miasta”, czyli płytę „The Best of moje getto”
- Hania Rani – za solową, przełomową w jej karierze, liryczną i melancholijną płytę „Esja”
Muzyka poważna:
- Krystian Lada – za przywracanie wiary w żywotność formy operowej i odwagę poruszania w inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata
- Jakub Józef Orliński – za najnowszą płytę „Facce d’amore” i za kontynuację świetnie rozpoczętej światowej kariery
- Martyna Pastuszka – za wszechstronność, oryginalność i współczesne prawykonanie opery Vinciego „Gismondo, re di Polonia”
Kultura cyfrowa:
- Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales) – za niespieszną, refleksyjną, inspirującą grę dla oczytanych: „Wanderlust: Travel Stories”
- Dawid Ciślak (Polyslash) – za „We. The Revolution”, jeden z najważniejszych komentarzy do współczesności w świecie gier wideo
- Aleksandra Jarosz – za grę „Fantastic Fetus”, głos m.in. przeciw odbieraniu kobietom prawa do decydowania o swoim ciele
Sztuki wizualne:
- Alex Baczyński-Jenkins – za choreografie na pograniczu tańca i performansu, skupienie na mikrogestach, wspólnotowości i dotyku
- Weronika Gęsicka – za prace, w których pozornie uporządkowany świat nagle ukazuje pęknięcia, rysy, podwójne dno
- Roman Stańczak – za „Lot”, uniwersalne i krytyczne spojrzenie na rzeczywistość