Lata siedemdziesiąte ubiegłego stulecia to umowny okres narodzin hip-hopu, zjawiska, które stworzyło potężną kulturę i zdefiniowało na nowo zasady ekonomii. Taką tezę w swojej książce The Tanning of America: How Hip-Hop Created A Culture That Rewrote The Rules Of The New Economy postawił Steve Stoute. Książka posłużyła do stworzenia czteroczęściowego filmu dokumentalnego wyprodukowanego przez VH1 The Tanning of America: One Nation Under Hip Hop, który jest w istocie zwizualizowaną historią zaczynającą się w Bronxie i kończącą w Białym Domu.
Dokument VH1, który, mam szczerą nadzieję, być może w ramach oddechu pomiędzy nastoletnimi ciążami i Łorsoł Szor, zostanie wkrótce udostępniony przez polskie MTV, jest podzielony chronologicznie. The Tanning of America: One Nation Under Hip Hop przedstawia hip-hop jako ruch kulturowy, który wywarł głęboki wpływ na muzykę, film, telewizję, modę, biznes, stosunki społeczne i polityczne, a w konsekwencji utorował drogę do prezydentury Barackowi Obamie.
Film składa się z czterech odcinków, każdy z nich to wybrany okres, od lat siedemdziesiątych po dzień dzisiejszy:
Epizod 1. Word is Born 1970-1986
Zaczęło się od przełomu w telewizji, jakim był serial The Jeffersons i kawałka Rapper's Delight zespołu Sugarhill Gang, który choć nie był pierwszym rapowym singlem to na pewno najbardziej przebojowym.
Get More:
Music News, Rock Docs
Lata osiemdziesiąte to również Eddie Murphy, The Cosby Show, powstanie wytwórni Def Jam i pierwsza komercyjno-reklamowa kolaboracja muzyków RUN DMC i producenta obuwia.
Epizod 2. Fight the Power 1987-1992
To czasy upolitycznionego rapu Public Enemy i zaangażowanego kina Spike Lee. Hip-hop zaczął inspirować modę, powstały The Source magazine i kultowe Yo! MTV Raps. To czasy świetności Beastie Boys, Mc Hammera czy Vanila Ice, ale też okres napięć społecznych i zamieszek na tle rasowym w Los Angeles.
Epizod 3. Gimme the Loot 1993-1999
Lata dziewięćdziesiąte upłynęły pod znakiem wojenki East Coast vs West Coast i śmierci dwóch raperów Tupaca Shakura i Notoriousa B.I.G. W tym czasie projektant Tommy Hilfiger zmienił zajawkę na modę hip-hopową w potężny biznes. Will Smith uratował świat w Dniu Niepodległości, magazyn TIME zdefiniował Amerykanów jako „hip-hop nation”, a Snoop Dogg objawił się światu.
Epizod 4. All Around the World 2000-
Na przełomie wieków powstały, śmiało można to przyznać, hip-hopowe imperia takie jak: Sean John, Rocawear czy Beats by Dre. Elementy hip-hopowego slangu, tego ułomnego języka, weszły i zadomowiły się na dobre w kulturze. Rapowe gwiazdy, takie jak Ice Cube czy Eminem, stały się ikonami filmu i telewizji.
Kampania społeczna Vote or Die, przed wyborami prezydenckimi w 2004 roku, stała się poniekąd przyczynkiem do elekcji w 2008 roku pierwszego czarnoskórego prezydenta Baracka Obamy.
Get More:
Music News, Rock Docs
W ciągu ostatnich trzech dekad hip-hop przekształcił się z podziemnego ruchu w kulturę masową, przenikając niemal każdy aspekt życia Amerykanów i nie tylko ich. Dzięki temu, że hip-hop był zjawiskiem szczerym i autentycznym, wpłynął w niebagatelny sposób na to, co wszyscy kupujemy, konsumujemy i do czego aspirujemy, bo „prawda” sprzedaje najlepiej.
Największą wartością ,jaką wniósł hip-hop, jest jednak jego otwartość, co przyczyniło się do zniesienia różnic rasowych i stereotypów. Całe pokolenie nowych konsumentów, dorastając, zanurzone w tej kulturze, pozbyło się przeświadczenia, że ich pochodzenie determinuje to, kim będą w przyszłości i co mogą osiągnąć.