REKLAMA
  1. Rozrywka
  2. Książki

Crysis, Battlefield, Assassin's Creed tym razem w wersji książkowej

Crysis, Battlefield, Assassin's Creed - większości te tytuły kojarzą się wyłącznie z grami. Dziś szansa na zmianę perspektywy. Sprzed monitora przenosimy się do świata książek.

Tworzenie filmów na podstawie bestsellerowych książek to zabieg powszechnie znany, który niejednokrotnie okazywał się gwarantem sukcesu produkcji. Znacznie rzadziej, lecz zdarza się, że to literatura powstaje w oparciu o kinowy hit. Na tym jednak nie zamyka się obszar wzajemnego przenikania się środków artystycznego wyrazu. Choć to pomysł mniej znany, nie brakuje przykładów na to, że inspiracją do pisania książek mogą być także gry.

25.02.2013
5:46
Crysis, Battlefield, Assassin's Creed tym razem w wersji książkowej
REKLAMA
REKLAMA

Crysis, Battlefield 3 oraz seria Assassin's Creed to pozycje dobrze znane wszystkim wytrawnym graczom. Dla tych, którzy do wymienionych tytułów przywiązali się szczególnie mocno i pomimo zakończenia rozgrywki nie chcą rozstać się z ulubionym universum, mamy dobrą wiadomość. Pisarze także kochają grać! Kilku z nich swoje bogate doświadczenia ze znanymi produkcjami postanowiło przelać na papier. I tak na podstawie gier zaczęła powstawać literatura.

Crysis: Eskalacja Gavina Smitha to zbiór dziewięciu krótkich historii, rozgrywających się na przestrzeni 27 lat, utrzymanych w realiach wykreowanych przez twórców słynnej gry, Crysis. Opowieści łączą się w spójną całość. Momentami jednak wielość wątków i bohaterów oraz kompozycja  sprawiają, że ciężko jest pozbyć się uczucia chaosu. Jednocześnie dzięki temu wydarzenia rozgrywają się w sposób dynamiczny, fabuła jest wartka, a czytelnikowi nawet przez myśli nie przechodzi, by ziewnąć z nudów.

I tak, w Crysis: Eskalacji przeczytać można o postapokaliptycznym, wyniszczonym świecie, pozostającym w stanie wojny, o Cepidach, o przeszłości majora Barnesa (Proroka), Alcatraz oraz Psycho, o korporacji CELL i wielu innych, powstałych ze zderzenia wyobraźni Smitha i wizji programistów ze studia Crytek. By zrozumieć wydarzenia opisywane przez autora, znajomość gry nie jest obowiązkowa, choć może być pomocna. Zdecydowanie nie działa to w drugą stronę - książka nie uzupełnia gry o istotne fakty, nie jest też wierną kopią fabuły oryginału. Stanowi raczej rozwinięcie poszczególnych wątków. Stąd bez wątpienia warto sięgnąć do obydwu źródeł.

Nieco inaczej jawi się seria książek Assassin's Creed. Jej autor, Oliver Bowden (właściwie Anton Gill), zdecydował się na dokładniejsze i bardziej szczegółowe odtworzenie fabuły dobrze znanej wszystkim fanom z gier. Nieścisłości oraz różnice, wynikających z fantazji pisarza pojawiają się. Zresztą, trudno oczekiwać by było inaczej. Jest ich jednak zdecydowanie mniej, niż w przypadku Crysis: Eskalacji.

Objęte promocją zostały cztery książki Assassian's Creed: Renesans, Bractwo, Tajemna krucjata oraz Objawienia. Pierwsza część cyklu, Renesans, oparta została na Assassins Creed II. Jej bohaterem jest Ezio Auditore, poszukujący zemsty za śmierć członków swojej rodziny, zamordowanych w wyniku walki o wpływy poteżnych włoskich rodów. Kontynuacją renesansu jest Bractwo, które nawiązuje do Assassins Creed: Brotherhood. Tym razem Ezio jako mistrz asasynów walczy z włoskim politykiem, synem papieża Aleksandra VI (którego pokonał w pierwszej części), Cezarem z rodziny Borgiów.

Tajemna krucjata to stosunkowo wierna kopia gry Assassin's Creed. The Secret Crusade to historia Altaira Ibn-La'Ahada, przedstawiona w formie zapisanych w pamiętniku wspomnień Niccolo Polo'a. Niccolo, zdradzając swoją tajemnicę życia opowiada o Altairze, jego życiu i walce z wrogami, w tym z przywódcą templariuszy, Robertem de Sable. Ostatnia z proponowanych książek to Objawienia, w której znany z poprzednich części Ezio usiłuje odnaleźć zaginioną bibliotekę Altaira. Wszystko po to, by zdobyć tajemną wiedzę, która pozwoli na ostateczne pokonanie templariuszy.

REKLAMA

Osób krytykujących książkową serię Assasin's Creed nie brakuje. Oliverowi Bowdenowi zarzuca sie przede wszystkim niekontrolowaną chęć zarobienia na sławie, jaką zdobyły gry Ubisoftu oraz daleko posuniętą odtwórczość. Ile w rzeczywistości autor dał z siebie? Osądźcie sami.

Ostatnią z objętych promocją pozycji jest Battlefield 3, stworzona przez Andy'ego McNaba i Petera Grimsdale'a, nawiązująca do trzeciej odsłony serii strzelanek wojennych o tym samym tytule. Głównym bohaterem książki jest Dima Majakowski, legenda, były żołnierz specnazu. Gdy nad Rosją zaczyna ciążyć widmo niebezpieczeństwa, mężczyzna nie ma wyjścia, musi wrócić z bezrobocia i ponownie przystąpić do walki za kraj. Battelfield 3 to thiller polityczny, doskonale oddający wojenne realia. Czasu poświęconego na tę pozycję z pewnością nie będą żałować więc zarówno entuzjaści gry, jak i fani tego typu prozy.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA