REKLAMA

Gdzie wolimy oglądać nowe filmy – w domu czy w kinie? Nowe badanie pokazuje, co na ten temat sądzą fani uniwersum Marvela

Amerykański portal Flixed zapytał swoich użytkowników na temat preferencji oglądania nowych produkcji filmowych. Badanie wykazało, że 65 proc. odbiorców preferuje oglądać filmy w zaciszu własnego domu.

Kino versus serwisy VOD – gdzie wolimy oglądać filmy?
REKLAMA
REKLAMA

Badanie Flixed przeprowadzone zostało na próbie tysiąca użytkowników, którym zadano serię pytań, dotyczących preferencji oglądania nowych dzieł kultury. Wynika z nich, że 66 proc. odbiorców byłoby gotowych obejrzeć nowe filmy Marvel Cinematic Universe w zaciszu własnego domu, a niekoniecznie w kinie.

Kino versus VOD - badanie Flixed class="wp-image-346028"

Nic zatem dziwnego, że Marvel tak mocno zaangażował się we współpracę z platformą Disney+. W przeciągu kilku najbliższych lat w serwisie ma pojawić się osiem produkcji serialowych, silnie związanych ze światem kinowych produkcji. Szef Marvela, Kevin Feige zapowiedział już, że historia Marvel Cinematic Universe będzie się teraz przeplatać między kinem, a platformą VOD. Skoro zatem odbiorcy będą oglądać seriale MCU w zaciszu własnego domu, to dlaczego nie mieliby nie zobaczyć najnowszego filmu serii w tych samych warunkach?

Co ciekawe, liczba użytkowników gotowych oglądać film w domu znacznie wzrosła, gdy padło pytanie o nowy film ze świata DC Comics. Prawie 3/4 respondentów (73 proc.) wolałoby obejrzeć nowy film DC w domu zamiast w kinie.

Kino versus VOD - preferencje widzów MCU, DC i Pottera - badanie Flixed class="wp-image-346031"

Kiedy jednak zadano inne pytanie: o wpływ tzw. „doznania kinowego” na odbiór kultury, ponad połowa badanych (59 proc.) zauważyła, że jest ono lepsze od konsumowania kultury w domu.

Wprawdzie z tej liczby ponad 1/3 uznała, że jest ono „nieznacznie lepsze”, ale warto jednak wynotować, że uczestnicy badania widzą wyższość kina nad serwisami VOD.

Widać to także w odpowiedziach na pytania o preferencje produkcji stworzonych na potrzeby kina, czy tych, które trafiają wyłącznie do serwisów streamingowych. Ponad połowa (52 proc.) respondentów powiedziała, że filmy tworzone do kina przynoszą im więcej rozrywki. 1/3 jest natomiast zdania, że produkcje kinowe są równie atrakcyjne, co oferta platform VOD. Tylko 16 proc. odbiorców preferuje produkcje, stworzone bezpośrednio dla serwisów streamingowych.

Kino versus VOD - dlaczego ludzie wolą oglądać filmy w domu - badanie Flixed class="wp-image-346034"

Równocześnie grubo ponad połowa (64 proc.) respondentów zadeklarowała, że w przeciągu trzech lat, z powodu dostępu do kultury w serwisach streamingowych planuje chodzić mniej do kina.

Badanie Flixed jest wyraźnym sygnałem dla kin, że muszą zawalczyć o swojego klienta. Pierwszym powodem, dla którego widzowie preferują odbiór kultury w domu jest bowiem wygoda. Wygoda, której standard jest dużo wyższy w domowym zaciszu. Drugą przyczyną, dla której odbiorcy coraz mniej chętnie chodzą do kina jest wysoka cena produktów dostępnych w kinowych barach. Innym ważnym elementem wyższości VOD nad kinem według odbiorców jest także możliwość zatrzymania filmu w trakcie. 1/4 odbiorców uważa także obecność innych kinomanów za czynnik rozpraszający.

Wydaje się więc, że kina muszą przemyśleć swoją dalszą strategię działania. Wiele z nich zaczęło wprowadzać wygodniejsze, rozkładane fotele, czy bogatszą ofertę barową, aby przyciągnąć widzów.

Sala kinowa pełna ludzi class="wp-image-346037"

Warto jednak zaznaczyć, że widzowie nadal dostrzegają magię kina i chęć zbiorowego oglądania produkcji na wielkim ekranie.

Jednak ściana dźwięku, obraz nieporównywalnie lepszej jakości oraz zbiorowe przeżywanie filmowych emocji, co szczególnie wyraźne jest na filmach Marvel Cinematic Universe, gdy sala wspólnie klaszcze, czy śmieje się z najlepszych żartów, pozostają głównymi czynnikami, które wciąż przyciągają widzów do kin.

W tym kontekście deklarowane preferencje wielbicieli MCU są o tyle zaskakujące, że przecież „Avengers: Koniec gry” właśnie dzięki wiernym fanom stało się najlepiej zarabiającym filmem w historii. Warto przy okazji dodać, że 22 grudnia tego roku produkcja trafi do HBO GO i HBO.

REKLAMA

Jak inwazja seriali telewizyjnych ze świata Marvel Cinematic Universe wpłynie na wyniki kinowego box-office, dowiemy się dopiero w kolejnych miesiącach. Badanie Flixed pokazuje jednak, że działania Marvela mogą mieć bezpośredni wpływ na wyniki finansowe. Jestem jednak bardzo ciekawy jak mocne będzie to oddziaływanie.

*Zdjęcia we wpisie pochodzą z oficjalnej strony badania Flixed.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA