Kto rządził w polskiej kulturze w minionym roku? Paszporty Polityki 2019 rozdane
Dziś wieczorem odbyła się ceremonia rozdania jednej z najważniejszych polskich nagród kulturalnych. Paszporty Polityki zostały rozdane już po raz 27., tym razem w siedmiu osobnych kategoriach. Jakie postaci ze świata filmu, literatury, muzyki popularnej i kultury cyfrowej zostały uznane za najważniejsze w minionych miesiącach?
Większość światowych nagród kulturalnych dotyczy konkretnych dziedzin. Paszporty Polityki to jedna z niewielu, która pozwala na mieszanie się środowisk i wspólną debatę nad wyzwaniami stojącymi przed artystami w kolejnych latach. A przy tym zdobycie tej nagrody wielokrotnie otwierało drogę do wielkiej kariery młodym twórcom. Dość powiedzieć, że w przeszłości nagradzano takie postaci jak Olga Tokarczuk, Kazik Staszewski, Agnieszka Chylińska, Wojciech Smarzowski, Jan Klata, Michał Witkowski, Sylwia Chutnik, Borys Lankosz i Szczepan Twardoch.
W zeszłym roku wśród laureatów znaleźli się m.in. Joanna Kulig i Dawid Podsiadło. Nie powinno więc nikogo dziwić, że tegoroczna edycja Paszportów Polityki również wzbudzała szczególnie duże zainteresowanie. Choćby ze względu za wewnętrzną realizację twórców nominowanego do Oscara filmu „Boże ciało”.
Zwycięzcami w 27. edycji Paszportów Polityki zostali: Bartosz Bielenia, Weronika Szczawińska, Dominika Słowik, Weronika Gęsicka, Jakub Józef Orliński, Błażej Król, Dawid Ciślak.
Wygrana w kategorii filmowej nie zaskakuje, bo kreacją Bartosza Bieleni z filmu Jana Komasy zachwycają się na całym świecie. Bardzo możliwe, że wkrótce czeka nas także boom na twórczość Dominiki Słowik, która wygrała w kategorii literatura. Warto też wspomnieć o wyborze jury w kategorii „kultura cyfrowa”, bo akurat gry wideo (tak komercyjne, jak i niszowe) stały się w ostatnich latach asem w rękawie polskiej popkultury. Za 2019 rok Paszport Polityki z tej dziedziny otrzymał Dawid Ciślak.
Paszporty Polityki 2019: Pełna lista zwycięzców we wszystkich kategoriach:
Kreator kultury:
- Olga Tokarczuk
Film:
- Bartosz Bielenia – za kreację aktorską w filmie „Boże Ciało”
- Bartosz Kruhlik – za reżyserię i scenariusz filmu „Supernova”
- Mateusz Pacewicz – za scenariusz filmu „Boże Ciało”
Teatr:
- Magdalena Drab – za „Wyzwolenia”, współczesną parafrazę dzieła Wyspiańskiego i uparcie powtarzane pytanie: kim jestem
- Monika Frajczyk – za aktorstwo o niezwykłej sile wyrazu
- Weronika Szczawińska – za spektakle podejmujące ważną tematykę społeczną i budzące emocje jednocześnie
Literatura:
- Weronika Murek – za zbiór proroczych sztuk teatralnych „Feinweinblein”
- Dominika Słowik – za oryginalne spojrzenie na lata 80. i 90. w powieści „Zimowla”
- Urszula Zajączkowska – za „Patyki, badyle”, książkę zupełnie inną niż opowieści o sekretnym życiu roślin
Muzyka popularna:
- Błażej Król – za piosenki łączące poetycką lakoniczność, surrealistyczną wyobraźnię i niezwykłe wyczucie melodii
- Piernikowski – za „jasną w przekazie opowieść z oblężonego miasta”, czyli płytę „The Best of moje getto”
- Hania Rani – za solową, przełomową w jej karierze, liryczną i melancholijną płytę „Esja”
Muzyka poważna:
- Krystian Lada – za przywracanie wiary w żywotność formy operowej i odwagę poruszania w inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata
- Jakub Józef Orliński – za najnowszą płytę „Facce d’amore” i za kontynuację świetnie rozpoczętej światowej kariery
- Martyna Pastuszka – za wszechstronność, oryginalność i współczesne prawykonanie opery Vinciego „Gismondo, re di Polonia”
Kultura cyfrowa:
- Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales) – za niespieszną, refleksyjną, inspirującą grę dla oczytanych: „Wanderlust: Travel Stories”
- Dawid Ciślak (Polyslash) – za „We. The Revolution”, jeden z najważniejszych komentarzy do współczesności w świecie gier wideo
- Aleksandra Jarosz – za grę „Fantastic Fetus”, głos m.in. przeciw odbieraniu kobietom prawa do decydowania o swoim ciele
Sztuki wizualne:
- Alex Baczyński-Jenkins – za choreografie na pograniczu tańca i performansu, skupienie na mikrogestach, wspólnotowości i dotyku
- Weronika Gęsicka – za prace, w których pozornie uporządkowany świat nagle ukazuje pęknięcia, rysy, podwójne dno
- Roman Stańczak – za „Lot”, uniwersalne i krytyczne spojrzenie na rzeczywistość