Netflix kończy z darmowym okresem próbnym w Polsce. I bardzo dobrze, to świetna decyzja
Stało się to, czego się obawiałem. Netflix przestał oferować osobom, które do tej pory nie były jego klientami, darmowy okres próbny. Podziękować możemy za to cwaniakom, którzy masowo generowali konta premium i nimi handlowali.
Polacy bywają bardzo przebiegli. Niestety nie zawsze jest to powód do chluby. Nasi rodacy – tak jak zresztą ich zagraniczni koledzy o podobnie giętkim kręgosłupie moralnym – bardzo szybko znaleźli sposób na to, by nadużywać mechanizmu bezpłatnego okresu próbnego w usługach takich jak Netflix.
Po wygenerowaniu konta, które pozwalało oglądać filmy i seriale przez miesiąc za darmo, cwaniaki sprzedawały dane logowania za kwotę dużo niższą niż wynosił miesięczny abonament. Allegro co prawda zabroniło handlu kontami do streamingów takich jak Netflix, HBO GO czy Spotify, ale dla chcącego nic trudnego.
Do czasu - Netflix pozbył się właśnie darmowego okresu próbnego w Polsce.
Jestem przekonany, że wspomniane cwaniaki klną teraz pod nosem. Podobnie zareagują lada moment osoby, które miesiąc w miesiąc kupowały nowe konta, by trochę zaoszczędzić. Aż czuję w nozdrzach swąd palonej cebuli. Wcześniej testowano, jak na okres krótszy niż miesiąc zareagują potencjalni klienci, a teraz już w ogóle nie da się w Polsce stworzyć konta Netflix bez płacenia.
W Twoim kraju nie oferujemy obecnie bezpłatnego okresu próbnego. Aby rozpocząć członkostwo, odwiedź witrynę Netflix.com, wybierz plan i preferowaną opcję płatności, wprowadź adres e-mail, wpisz hasło, a potem zacznij oglądać – informacja ze strony pomocy serwisu Netflix
Zmienił się też ekran powitalny dla osób, które wchodzą na witrynę usługi VOD bez logowania. Wcześniej serwis zachęcał do przetestowania usługi. Teraz proponuje dołączenie do niej i przedstawia od samego początku cennik z trzema podstawowymi planami taryfowymi.
Nie mam wątpliwości, że w ten sposób Netflix przeciwdziała pladze cwaniaków, którzy z generowania darmowych kont, z tytułu których Netflix nie ma ani złotówki, zrobili sobie przepis na biznes. Teraz w najlepszym wypadku albo nie będą mogli tego robić, albo będą musieli się przy tym dużo bardziej natrudzić.
„Właśnie dlatego nie możemy mieć fajnych rzeczy”.
Do tej pory osoby opłacające serwis Netflix musiały się de facto zrzucać na utrzymanie cwaniaków, którzy sprzedawali konta. Netflix nie tylko nie dostawał za nie żadnych pieniędzy, ale musiał też zapewnić infrastrukturę dla osób, które z serwisu korzystały bez płacenia.
Smutne w tym wszystkim jest to, że ucierpią na tym bogu ducha winni ludzie. Pomimo rozpoznawalności marki, nadal wielu rodaków dopiero dowiaduje się, czym Netflix jest. Ze względu na zmianę polityki dotyczącej bezpłatnego okresu próbnego nie będą mogli przetestować usługi przed zakupem.
Ostatnio zniknęła opcja opłacania serwisu Netflix poprzez sklep App Store na urządzeniach mobilnych Apple’a. Tym sposobem nie da się przetestować usługi. Pewnym rozwiązaniem mogą być oferty operatorów telefonii komórkowej, którzy mają własne promocje na dostęp do serwisu Netflix bez żadnych dodatkowych opłat.
Oczywiście nie jest wykluczone, że Netflix w przyszłości zmieni zdanie i przywróci bezpłatny miesiąc próbny.
Firma zapewne chce sprawdzić, ile z osób, które do tej pory korzystały z bezpłatnych kont, zdecyduje się zapłacić za dostęp do usługi pełną cenę, nie mając alternatywy w postaci darmowych, sztucznie generowanych i wymienianych co miesiąc kont, a ile zrezygnuje z niej całkowicie. Sam jestem tego ciekaw.
Podobnie jak tego, czy na podobny ruch zdecydują się konkurenci serwisu Netflix w postaci np. HBO GO oraz firmy świadczące usługę streamingu muzyki takie jak Spotify. W ich przypadków również cwaniaki generujące konta narażają dostawców treści oraz pośrednio ich twórców na starty.
Mam też nadzieję, że nawet jeśli darmowy okres próbny zniknie na stałe, to na tym skończą się zmiany. Nie chciałbym, aby Netflix zwinął się z naszego kraju tak, jak kilka miesięcy temu zrobił to Showmax, który najwyraźniej nie wytrzymał konkurencji. Byłaby to niepowetowana strata.
Aktualizacja:
Otrzymaliśmy oficjalne stanowisko serwisu Netflix w tej sprawie. Dostaliśmy informację, że serwis obecnie prowadzi testy i tak jak podejrzewałem, sprawdza, ile osób będzie chciało korzystać z usługi bez opcji darmowego miesiąca. Obecnie okres próbny nie jest więc dostępny, ale niewykluczone, że wróci w przyszłości.
Testujemy dostępność i czas trwania bezpłatnej wersji próbnej, aby lepiej zrozumieć wartość platformy Netflix dla użytkowników. Testy te zazwyczaj różnią się pod względem czasu ich trwania i regionów, w których występują. Nie muszą też oznaczać wprowadzenia testowanych zmian na stałe – komentuje biuro prasowe Netflix.