Barbie nie jest już jedynie długonogą blondynką. Sprawdziłam, jak zmieniała się najsłynniejsza lalka świata
"Barbie" w reżyserii Grety Gerwig trafi do polskich kin 21 lipca. Role główne powierzone zostały Margot Robbie oraz Ryanowi Goslingowi. Na przestrzeni lat kultowa lalka oraz ikona popkultury mocno się zmieniła i nie tylko chodzi o wygląd.
Barbie. Każdy ją zna. Ta kultowa lalka, którą znamy z dzieciństwa doczekała się filmu w reżyserii Grety Gerwig, słynnej piosenki, powstałej w latach 90. "Barbie Girl", czy też wystawy, którą obecnie można oglądać w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Tak zmieniała się na przestrzeni lat najsłynniejsza lalka świata, czyli Barbie.
Najsłynniejsza lalka świata w marcu skończyła 64 lata. Została stworzona przez Ruth Handler w 1958 roku na podstawie przeznaczonej dla dorosłych niemieckiej lalki Liliii. Barbie swój debiut miała 9 marca 1959 roku na nowojorskich targach zabawek, po wykupieniu praw do Lilii przez założone przez Ruth i Elliotta Handlerów przedsiębiorstwo Mattel. Nazwa Barbie jest zdrobnieniem od imienia córki Ruth Handler, Barbary, dla której Ruth kupiła egzemplarz Lilii podczas pobytu w Szwajcarii.
Początkowo Barbie jawiła się jako śliczna, szczupła i długonoga blondynka, która za nierealne standardy urody zbierała wiele cięgów. Zresztą problemy i kontrowersje z nią związane oraz jej rolą w życiu społeczeństwa zostały przedstawione w książce amerykańskiej socjolog Mary F. Rogers "Barbie jako ikona kultury". Właśnie ze względu na nierealne proporcje ciała lalka stała się tematem debat dotyczących standardów kobiecego ciała. Najbardziej dostało się Barbie od amerykańskich feministek, które dopatrywały się w niej obiektu nadmiernej seksualizacji oraz idealizacji ciała. Ostatnio przeciw jej seksualizacji wyraziła też Margot Robbie, odtwórczyni głównej roli Barbie.
Barbie jest lalką. Plastikową lalką. Nie ma organów. Jeśli nie ma narządów, nie ma również narządów rozrodczych. Jeśli nie ma narządów rozrodczych, to czy w ogóle odczuwałaby pożądanie seksualne? Nie, nie sądzę, żeby mogła. Jest seksualizowana, ale nigdy nie powinna być uważana za seksowną (…) Tak, może nosić krótką spódniczkę, ale dlatego, że jest zabawna i różowa. Nie dlatego, że chce, by ktoś zobaczył jej tyłek- mówiła w rozmowie z magazynem "Vogue" australijska aktorka.
Barbie krytykowana była również za promowanie anoreksji, natomiast specyficzny sposób życia lalki, przyczynił się też do promowania konsumpcjonizmu. Jako że w naszym społeczeństwie zachodzą zmiany, zmieniła się również i kultowa lalka.
Barbie na wózku inwalidzkim była strzałem w dziesiątkę. Było tylko jedno "ale"
Z czasem już nie była smukłą, piękną blondynką o niebieskich oczach, jaką pamiętamy z lat 90. Zyskała wiele kształtów, kolorów skóry czy zawodów. Barbie była już dziennikarką, bizneswoman, kandydatką na prezydenta, astronautką, dentystką, programistką oraz projektantką mody.
Dziecięca, kultowa zabawka, choć tak lubiana, zaliczała też wtopy. Swego czasu na rynku pojawiła się czarnoskóra Barbie Oreo, która była efektem współpracy z producentem słynnych ciastek Oreo. Wtedy ten projekt oskarżono o ukryte promowanie rasizmu, gdyż nazwa "oreo" skierowana do człowieka uznawana jest w USA za obraźliwe określenie osób czarnoskórych.
Co ciekawe, gdy firma Mattel chciała nieco podreperować wizerunek kultowej lalki, wypuszczając na rynek Barbie na wózku inwalidzkim, mimo sukcesu medialnego, bo promowanie tolerancji bardzo spodobało się innym, lalka szybko wycofana została ze sprzedaży Jak się okazuje, ze względu na rozmiar wózka, Barbie nie była w stanie zmieścić się w drzwiach żadnego domku dla lalek. Skąd fenomen Barbie? Według osób związanych z firmą Mattel, Barbie po prostu odzwierciedla otaczającą nas rzeczywistość.
Barbie odzwierciedla otaczającą nas rzeczywistość, dzięki czemu pozostaje liderką wśród lalek modowych i globalną ikoną. Z ogromnym zadowoleniem prezentujemy nowe lalki w naszej kolekcji. Różnorodność sylwetek, karnacji i stylów pozwala dziewczynkom wybrać lalkę, która najbardziej im odpowiada. Uważamy, że ciąży na nas odpowiedzialność wobec dziewczynek i ich rodziców związana z propagowaniem różnorodnego pojmowania piękna.
mówiła jakiś czas temu Evelyn Mazzocco, wiceprezes oraz globalna dyrektor generalna marki Barbie.
Dodajmy, że poza lalką na wózku, powstały też lalki w hidżabie czy też lalki w ciąży. Z kolei wraz z pojawieniem się kilka lat temu ruchu body positive, na rynku zagościły lalki o kobiecych kształtach, plus size. Od 2015 roku dostępna jest na rynku seria jednoegzemplarzowych lalek Barbie Shero (she+hero). Chodzi o to, iż firma Mattel postawiła na kobiety, które są wzorem dla naśladowania dla innych młodych dziewcząt i to właśnie na podstawie ich wizerunków powstawały potem kultowe Barbie.
W 2018 roku podczas podczas uroczystej gali w Muzeum Etnograficznym w Warszawie Martyna Wojciechowska, dziennikarka i podróżniczka została uhonorowana lalką Barbie Shero. Polka znalazła się w międzynarodowym gronie kilkunastu nagrodzonych, inspirujących osobowości, które motywują do działania i mogą być wzorem dla kolejnych pokoleń dziewczynek. Poszczególne wcielenia kultowej lalki dają tak naprawdę wgląd we wszystkie zmiany społeczne, zachodzące w poszczególnych dekadach XX i XXI wieku, zwłaszcza w odniesieniu do amerykańskiego społeczeństwa. Barbie prezentuje też odbicia kontrowersyjnych czy burzliwych zjawisk, takich jak chociażby razim, dyskryminacja ze względu wiek, czy też wykluczenie spowodowane niepełnosprawnością. Barbie i jej rozmaite wizerunki na przestrzeni lat prowokują również do zadawania pytań o pozycję kobiety we współczesnym świecie, jej wygląd czy zachowanie. Dobrze, że Barbie jest taka różnorodna, nie tylko lubi różowy kolor, ma wiele pasji i ma otwartą głowę. A o tym, jaka jest Barbie w 2023 roku, przekonamy się już niebawem, oglądając najnowszy film z Margot Robbie i Ryanem Goslingiem.