REKLAMA

Mata zbanowany. Dlaczego „100 dni do matury” zniknęło z Youtube’a?

W dniu premiery albumu „100 dni do matury” młodocianego rapera Maty nasz redaktor pisał, żeby „nie spodziewać się kontrowersji”. Nie minął tydzień, a kontrowersja przyszła sama. Dlaczego na YouTube nie obejrzysz już klipu do „100 dni do matury”?

Mata zbanowany. YouTube usunął teledysk do 100 dni do matury
REKLAMA
REKLAMA

„100 dni do matury” to tytułowy utwór z debiutanckiego krążka młodego Michała „Maty” Matczaka. To drugi, po „Patointeligencji”, singiel nowego polskiego rapera. Płyta trafiła na sklepowe półki i do serwisów streamingowych niecały tydzień temu - 17 stycznia. Tego samego dnia na YouTubie pojawił się teledysk do utworu.

Dzisiaj jednak już nie znajdziecie go w serwisie. Dlaczego?

Według algorytmu YouTube’a materiał był niezgodny z regulaminem serwisu, „naruszając zasady bezpieczeństwa”.

W uzasadnieniu, skierowanym do SBM Label – wytwórni, wydającej płytę Maty, czytamy, że teledysk zawierał „treści przedstawiające przemoc fizyczną, seksualną lub emocjonalną wobec nieletnich”, które są niedozwolone w materiałach YouTube.

Z dalszej części wiadomości dowiadujemy się, że firma sprawdza materiały, oznaczone jako niezgodne z regulaminem i czasem robi wyjątki, jeśli „materiał zawiera odpowiedni kontekst albo gdy cel publikacji jest jasny”. W tym wypadku jednak nie zdecydowano się uznać wydarzeń teledysku jako celową przesadę i parodię i tym samym nie przywrócono go do serwisu.

Mata - kadr z teledysku Patointeligencja class="wp-image-368046"

W komentarzu pod wpisem raper przytacza dalszą część korespondencji z przedstawicielami serwisu, którzy rozwijają swoje uzasadnienie zbanowania materiału.

Film, w którym nieletni biorą udział w działaniach i wyzwaniach o charakterze prowokacyjnym lub erotycznym, takich jak całowanie lub obmacywanie.

Najciekawsza jest jednak reakcja młodego rapera. Mata skwitował doniesienia emotką „xD” (nota bene - młodzieżowym słowem roku Anno Domini 2017) oraz linkiem do utworu Białasa o wiele mówiący tytule.

REKLAMA

Mata wyraźnie zdaje sobie sprawę, jak daleko w showbiznesie można zajść na umiejętnie wykorzystanej kontrowersji. Nie zdziwię się, jeśli w niedalekiej przyszłości głośny teledysk trafi do innych serwisów ze streamingiem video. Oficjalny ban z YouTube’a na pewno bowiem wzbudził ciekawość tych odbiorców, którzy nie mieli szansy go jeszcze obejrzeć.

Świetne zagrania marketingowe, które może jedynie wzmocnić pozycję młodego rapera na polskim rynku. W tym miejscu warto przypomnieć, że utwór „Patointeligencja” wywołał szeroką dyskusję w polskim Internecie, dzięki czemu w miesiąc został on odtworzony ponad 19 mln razy.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA