Jeśli masz wiadomość, że twoje konto zostało zawieszone z powodu braku płatności, to uważaj. To nie Netflix
"Twoje konto zostało zawieszone z powodu nieodnotowania ostatniej płatności" - jeżeli kiedykolwiek otrzymałeś taką wiadomość tekstową, której nadawcą rzekomo jest Netflix, nie klikaj w podany link. W przeciwnym razie możesz stać się ofiarą phisingu i przekazać oszustowi po drugiej stronie ekranu swoje wrażliwe dane.
Phishing to jedna z metod oszustwa, w myśl której przestępca internetowy podszywa się pod inną osobę, jaką może być operator telekomunikacyjny, kurier czy nawet znajomy, a także pod różnego rodzaju instytucje. Celem oszustów jest wyłudzenie wrażliwych danych, jakimi są numer PESEL, dane do logowania na konta bankowe czy media społecznościowe lub pieniądze.
Do coraz większej liczby osób poprzez SMS dociera komunikat: "NETFLIX: Twoje ostatnie rozliczenie zostało odrzucone", a pod nim prośba, by kliknąć w podany niżej link, jeśli użytkownik nadal chce korzystać z usług serwisu. Autorem wiadomości, wysyłanej m.in. z numeru +33623936989, jest jednak nie Netflix, a oszust, próbujący wyłudzić dane lub pieniądze adresata. Okazuje się, że Netflix także przypomina o rozliczeniu, jednak w rzeczywistości ma ono nieco inną treść.
Oszustwo na Netfliksa. Jak naprawdę powinna brzmieć wiadomość od serwisu?
Serwis Netflix również przypomina użytkownikom o uiszczeniu opłaty za subskrypcję, jednak nie robi tego za pośrednictwem SMS-ów. W rzeczywistości informacja o konieczności zapłacenia za kolejny miesiąc powinna wyświetlić się bezpośrednio w serwisie Netflix po zalogowaniu się na konto, a brzmi ona następująco: Twoje konto zostało zawieszone z powodu nieodnotowania ostatniej płatności.
Przyczyny wyświetlenia powyższego komunikatu mogą mieć wiele źródeł, np. w wygaśnięciu metody płatności, niezatwierdzeniu przez bank miesięcznej opłaty czy błędzie między informacjami dotyczącymi płatności a danym zarejestrowanym w banku. Co należy zrobić w tej sytuacji?
Wyjścia są dwa: należy albo zaktualizować lub zmienić metodę płatności w obrębie serwisu, albo skontaktować się ze swoim bankiem i dopytać o szczegóły nieudanej transakcji. I przede wszystkim: nie klikać w podany link, by nie doprowadzić do wycieku danych. Jeśli cyberprzestępcy podszywają się pod serwis Netflix, można zgłosić to na adres e-mail platformy phishing@netflix.com, przekazując podejrzanego SMS-a.
Zdjęcie główne: fot. Karolina Grabowska/Pexels