Jeśli masz wiadomość, że twoje konto zostało zawieszone z powodu braku płatności, to uważaj. To nie Netflix
"Twoje konto zostało zawieszone z powodu nieodnotowania ostatniej płatności" - jeżeli kiedykolwiek otrzymałeś taką wiadomość tekstową, której nadawcą rzekomo jest Netflix, nie klikaj w podany link. W przeciwnym razie możesz stać się ofiarą phisingu i przekazać oszustowi po drugiej stronie ekranu swoje wrażliwe dane.

Phishing to jedna z metod oszustwa, w myśl której przestępca internetowy podszywa się pod inną osobę, jaką może być operator telekomunikacyjny, kurier czy nawet znajomy, a także pod różnego rodzaju instytucje. Celem oszustów jest wyłudzenie wrażliwych danych, jakimi są numer PESEL, dane do logowania na konta bankowe czy media społecznościowe lub pieniądze.
Czytaj także: Liczba cyberataków rośnie w absurdalnym tempie. CyberTarcza zablokowała ośmiokrotnie większą liczbę incydentów
Do coraz większej liczby osób poprzez SMS dociera komunikat: "NETFLIX: Twoje ostatnie rozliczenie zostało odrzucone", a pod nim prośba, by kliknąć w podany niżej link, jeśli użytkownik nadal chce korzystać z usług serwisu. Autorem wiadomości, wysyłanej m.in. z numeru +33623936989, jest jednak nie Netflix, a oszust, próbujący wyłudzić dane lub pieniądze adresata. Okazuje się, że Netflix także przypomina o rozliczeniu, jednak w rzeczywistości ma ono nieco inną treść.
Oszustwo na Netfliksa. Jak naprawdę powinna brzmieć wiadomość od serwisu?
Serwis Netflix również przypomina użytkownikom o uiszczeniu opłaty za subskrypcję, jednak nie robi tego za pośrednictwem SMS-ów. W rzeczywistości informacja o konieczności zapłacenia za kolejny miesiąc powinna wyświetlić się bezpośrednio w serwisie Netflix po zalogowaniu się na konto, a brzmi ona następująco: Twoje konto zostało zawieszone z powodu nieodnotowania ostatniej płatności.
Przyczyny wyświetlenia powyższego komunikatu mogą mieć wiele źródeł, np. w wygaśnięciu metody płatności, niezatwierdzeniu przez bank miesięcznej opłaty czy błędzie między informacjami dotyczącymi płatności a danym zarejestrowanym w banku. Co należy zrobić w tej sytuacji?
Wyjścia są dwa: należy albo zaktualizować lub zmienić metodę płatności w obrębie serwisu, albo skontaktować się ze swoim bankiem i dopytać o szczegóły nieudanej transakcji. I przede wszystkim: nie klikać w podany link, by nie doprowadzić do wycieku danych. Jeśli cyberprzestępcy podszywają się pod serwis Netflix, można zgłosić to na adres e-mail platformy [email protected], przekazując podejrzanego SMS-a.
Zdjęcie główne: fot. Karolina Grabowska/Pexels