Polacy wolą reklamy niż płacić za dzielenie konta. Netflix po raz pierwszy pokonany przez inny serwis
Netflix i YouTube są niekwestionowanymi liderami, jeśli chodzi o streamingowe treści oglądane na ekranach telewizorów Smart TV. Rzecz jasna, dotychczas to ten pierwszy gigant rządził niepodzielnie - w końcu nadszedł jednak przełomowy moment, w którym zrzucono go z tronu.
Czy jesteśmy właśnie świadkami spadku zainteresowania Netfliksem? Cóż, nie byłbym tego taki pewien, trzeba jednak przyznać, że ta podmianka na szczycie listy popularności jest dość zaskakująca. Według najnowszego raportu „The Gauge” od Nielsena, w maju 2023 roku serwis YouTube osiągnął rekordowy dla siebie udział w streamingowych mediach w naszym kraju. To pierwsza w historii przegrana Netfliksa jeśli chodzi o oglądalność na ekranach Smart TV - choć udział koncernu w maju spadł jedynie do 1,6 proc., to wystarczyło.
Z 6,5 proc., które obejmują udział treści streamingowych, 3,2 proc. to „inne źródła”, a 1,7 proc. to właśnie YouTube (czyli jedynie 0,1 proc więcej niż Netflix, ale jednak). Można dopatrywać się w tym skutków egzekwowania dopłat za współdzielenie kont - wątpliwe jednak, by tendencja spadkowa się utrzymała. Należy pamiętać, że badanie dotyczy jedynie telewizorów Smart TV, a walka z dzieleniem kont Netfliksa przyniosła już firmie oczekiwane profity i wzrost liczby subskrybentów w niektórych krajach.
Czytaj także:
Netflix nie jest już najpopularniejszy w Polsce
Badanie przypomina przy okazji, że nasi rodacy wcale nie odchodzą od klasycznej telewizji - przeciwnie, wbrew powszechnej opinii ma się ona znakomicie. Ba, zainteresowanie tą formą ostatnio wzrosło - tym razem o 0,3 punktu względem kwietnia tego roku. W efekcie telewizja obejmuje bezwzględnie dominujące 87,7 proc. w rynku. Poza tym wzrosła oglądalność telewizji płatnej, a spadła naziemnej. Po raz pierwszy od uruchomienia zestawienia „Gauge: Poland” spadła też całościowa oglądalność streamingu.
„The Gauge” zostało stworzone, by zapewnić branży medialnej comiesięczną analizę korzystania z telewizji na kluczowych platformach telewizyjnych. Nielsen opublikował swoje pierwsze wydanie raportu w Stanach Zjednoczonych w maju 2021 roku. Powyższe dane pochodzą z pojedynczego panelu Nielsena składającego się z 3500 gospodarstw domowych i prawie 9700 panelistów.
Zdjęcie główne: Alan Mazzocco / Shutterstock