REKLAMA

Zestawienie gier strategicznych na rok 2008

Rok 2008 jawi się mniej obficie, głównie z powodu nieznanej daty premiery (będzie w 2008 czy nie będzie?) dwóch dań głównych, Starcraft II i Empire: Total War. Jednakże nawet jeśli oba te tytuły nie wyjdą na światło dzienne w przeciągu 12 miesięcy, to świat na pewno się nie zawali, jest bowiem na horyzoncie kilka ciekawy tytułów. No i posiadacze konsol będą mieli powody do świętowania.

Rozrywka Blog
REKLAMA

Starcraft II

REKLAMA

Zacznijmy jednak od wielkich niewiadomych. Zapowiedź Starcrafta była niewątpliwe jednym z najgłośniejszych wydarzeń ostatniego roku. Jedni byli tym faktem wniebowzięci, inni trochę mniej tryskali optymizmem, liczyli bowiem na Diablo III. Niemniej każda gra Blizzarda to wydarzenie i pozycja obowiązkowa dla wszystkich graczy.

Czym więc ma nas urzec sequel Starcrafta? Przede wszystkim klimatem poprzedniej części wspomaganym przez grafikę 3D. Mechanika rozgrywki ma pozostać bez większych zmian, nadal liczyć się będzie refleks w klikaniu i znajomość na pamięć skrótów klawiszowych. Dlatego też ciężar na dostarczenie nowych wrażeń z potyczek w kampanii i MP spadł na nowe jednostki, których będzie sporo i będą korzystały m.in. z dobrodziejstw nowego silnika. Czekamy więc z niecierpliwością!

Kiedy: oby w 2008

Empire: Total War

Od kiedy tylko powstała scena graczy skupiona wokół serii Total War, można było słyszeć wyrazy nadziei, że kolejna odsłona wojny totalnej przeniesie nas na pola bitew w okresie napoleońskim lub chociaż narodzin imperiów kolonialnych. Siedem lat po Shogunie programiści z Creative Assembly wysłuchali głosu tysięcy graczy i w Empire: Total War panowanie zaczniemy około roku 1700. Co więcej, postanowiono spełnić kolejny postulat, który pojawiał się nie raz na forach dyskusyjnych i recenzjach. Od momentu premiery Imperium będziemy mogli osobiście pokierować dumnymi liniowcami i stoczyć własną bitwę pod Trafalgarem.

Jak więc widać nacisk rozgrywki będzie w tej odsłonie wojny totalnej szczególnie położony na kilku głównych państwach. Wiąże się z tym obawa wielu polskich graczy czy Rzeczpospolita Obojga Narodów, wtedy jedynie już cień swojej dawnej potęgi, zostanie oddana w nasze ręce. Na razie brak jakichkolwiek potwierdzonych informacji, szczególnie że do tej pory głównie karmiono nas screenami z bitew morskich, nadzieję jednak mieć możemy. A w razie czego, od czegóż są mody?

Kiedy: oby w 2008

Tom Clancy's EndWar

Marka Tom Clancy's niezwykle dobrze kojarzy się graczom. Co prawda wielu ostatnio wytyka produkcjom spod tej marki odchodzenia od realistyczności, faktem pozostaje jednak, że są to najciekawsze gry z tłem fabularnym gatunku political fiction.

I tak w EndWar mamy do czynienia z wojną końca wojen. Trzy siły, USA, Europa i Rosja, dążą do ostatecznej hegemonii na świecie. Muszą osiągnąć to środkami konwencjonalnymi, bowiem rakiety nuklearne stały się w obliczu obrony antyrakietowej wręcz bezużyteczne. Zostajemy dowódcą wojsk, które zostają rzucone na najbardziej gorący odcinek frontu. Frontu, który w trybie MP będzie się ciągle zmieniał i to od naszej skuteczności zależy, jak potoczy się historia. Dlatego tak ważne będzie sprawne dowodzenie na polu bitew, w czym pomoże nam choćby obsługa komend głosowych. Zapowiada się więc niezwykle ciekawie i ekscytująco.

Kiedy: luty 2008

Spore

Ewolucja zrewolucjonizowała świat, świat nauki, światopoglądy. Teraz zaś zamierza zamieszać w światku gier. Stać się to ma za sprawą gry Willa Wrighta, Spore. Zaczynając od kilku komórek, poprzez bardziej skomplikowaną formę organiczną, dojdziemy do ukształtowanego osobnika gatunku. Zaczniemy wtedy tworzyć pierwsze plemiona, nawiązywać kontakty (i te przyjazne, i te wrogie) z innymi, aż w końcu zdominujemy planetę pod swoim światłym przywództwem i wyślemy przedstawicieli naszego gatunku w kosmos. Brzmi zachęcająco? Owszem, niestety, sama gra również przechodzi długą i wygląda na to, że bolesną ewolucję. I tak na razie przedstawiciel gatunku Spore ma się pojawić na naszych komputerach już w maju, ale kto wie, czy nie wypadnie po drodze jakiś fragment DNA i rekombinacja kodu będzie musiała jeszcze potrwać...

Kiedy: oby w maju 2008

Disciples III: Renaissance

Dla wielu seria ta była i jest pogromcą Heroesów. Kiedy bowiem kolejne odsłony heroicznych czynów stawały się coraz bardziej infantylne i bajkowe, Disciples II dawał możliwość rozegrania mrocznej kampanii w posępnej otoczce, równocześnie prezentując ciekawy, taktyczny system walki. Takie spojrzenie na fantastykę przyjęło się i od pewnego czasu rzesza fanów oczekuje już trzeciej części.

Zmiany? Przede wszystkim grafika i mechanika walki. Przechodzimy z oprawy wizualnej 2D do trójwymiarowej zachowując przy tym klimat i stylistykę poprzedniej części. Od sprawdzonej koncepcji odchodzimy jednak w walce. Tym razem bohater będzie mógł i czarować i siekać przeciwników, natomiast nasi podwładni będą mogli przemieszczać się po polu bitwy. O resztę elementów, w tym klimat, wydaje się, że nie musimy się martwić.

Kiedy: gdzieś w 2008

Europa Universalis: Rome

Najbardziej realistyczna gra osadzona w czasach starożytnego Rzymu. Tak przynajmniej jest promowana najnowsza odsłona serii EU. Czy będzie tak w rzeczywistości? Nie mamy stuprocentowej pewności, ale grając we wcześniejsze pozycje Paradoxu jestem o to spokojny. I tak pokierujemy państwami starożytnego świata, dbając o takie sprawy jak nauka, armia czy religia. Każda dziedzina będzie równie ważna. W starożytnym Rzymie od proroczych lotów ptaków zależeć będzie np. morale naszych wojsk. Z powodu ogromnego znaczenia dla starożytnej historii wybitnych jednostek, w EU: Rome osobistości będą mogły znacząco zmienić przebieg rozgrywki. Mam więc nadzieję, że w finalnej rozgrywce kierując Imperium Romanum nie raz natknę się na Juliusza Cezara przekraczającego Rubikon.

Kiedy: czerwiec 2008

Warte wzmianki

Jagged Alliance 3

Kontynuacja kultowej serii zbiera już teraz bardzo mieszane opinie. I przeważają niestety głosy sceptyków, wskazujących na zbyt duże przywiązanie do serii Silent Storm (wynikające m.in. z użytego silnika), kosztem tradycji Jagged Alliance. Jak w efekcie będzie prezentowała się rozgrywka, przekonamy się w połowie roku.

Kiedy: czerwiec 2008

War Leaders: Clash of Nations

Ciekawie zapowiadająca się produkcja osadzona fabularnie w czasie drugiej wojny światowej, ma nam umożliwić tworzenie nowej, alternatywnej wersji historii poprzez działania na mapie w systemie turowym i w trybie bitewnym. Szykuje się więc intrygująca pozycja o dość ambitnych założeniach, pozostaje więc trzymać kciuki.

Kiedy: styczeń 2008

Codename: Panzers - Cold War

Seria Codename: Panzers zrobiła u nas sporo szumu. Polacy szturmujący III Rzeszę, pijani bezdomni w Warszawie i kilka innych, to główne aspekty Fazy Pierwszej wg polskich mediów. Czy słusznie podniesiono ten cały raban, nie chce mi się tutaj rozwodzić. Ważne jest, że już niedługo doczekamy się kolejnej, trzeciej fazy, dziejącej się tym razem podczas zimnej (z nazwy) wojny. Pod względem mechaniki nie zapowiada się rewolucji, będzie to więc nadal dobry, typowy RTS, kładący zdecydowanie większy nacisk na zręcznościowy niż realistyczny aspekt gry. Wszyscy fani marki Codename: Panzers powinni więc spać spokojnie.

Kiedy: luty 2008

Seven Kingdoms: Conquest

Seria Siedmiu Królestw powraca do życia. Co prawda dziewięć lata przepaści między kolejnymi odsłonami cyklu niezbyt dobrze wróży, ale kto wie, może stare idee w nowej szacie okażą się nadal atrakcyjne? Rozgrywka będzie skupiała się wokół walki siedmiu ludzkich królestw z siedmioma rasami demonów. Konflikty toczone w różnych epokach historii będą nabierały coraz to większego rozmachu, przechodząc od ufności w magię, do technokratyzmu, od prostej zasady dominacji silniejszego, do wyrafinowanych gier dyplomatycznych itp. Ogółem szykuje się połączenie rozbudowanej liczby opcji z konwencjonalną mechaniką. I oby połączenie okazało się strawne.

Strona www: brak

Kiedy: marzec 2008

Command & Conquer 3: Gniew Kane'a

Pierwszy dodatek niesie ze sobą sporą dawkę wrażeń dla miłośników trybu SP i MP. Ci pierwsi niewątpliwie będą ucieszeni trzema kampaniami. Pierwsza odpowie na pytania związane z drugą wojną o Tyberium, kolejna zajmie się uzupełnieniem fabuły kampanii wersji podstawowej, ostatnia zaś opowie nam zupełnie nową historię. I to wszystko z perspektywy bractwa NOD. W trybie MP największe znaczenie będzie miało pojawienie się frakcji, po dwie na każdą stronę, będące szczególnymi wersjami dotychczasowych stronnictw. Pojawią się także zupełnie nowe jednostki, znać da o sobie także modna ostatnio tendencja wprowadzania do gier trybu z mapą w systemie turowym.

Kiedy: luty 2008

Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm

Trzeci już dodatek do kultowego Warhammer 40k: Dawn of War (jak sądzę, niewielu narzeka na ten stan rzeczy, choć dodatki do The Sims mierżą wszystkich niesamowicie) wprowadzi do gry dwie nowe rasy, Mrocznych Eldarów i Siostry Wojny. Tym samym liczba ras poszerzy się do aż dziewięciu (i utrzymaj tu balans...), dodatkowo starsze otrzymają zupełnie nowe jednostki, w tym pojazdy latające! Kampania nie będzie się już toczyła tylko na jednej planecie, odwiedzimy więc trochę galaktyki świata Młota Wojennego. Dodatek zapowiada się smakowicie, w oczekiwaniu zaś możemy wznosić modły o wprowadzenie w następnym rozszerzeniu naszej ulubionej, acz niedocenionej jeszcze rasy.

Kiedy: gdzieś w 2008

REKLAMA

Słowo na koniec

Mijający rok był niezwykle udany dla miłośników strategii. Wszyscy mogli znaleźć coś dla siebie i miłośnicy oldschoolowych pozycji, i fanatycy taktycznych zagrań. Rok 2008 jawi się równie obiecująco, choć niewątpliwe najważniejszymi, potencjalnymi, premierami są Starcraft II i Empire: Total War. Duże znaczenie będzie miało pojawienie się długo wyczekiwanego Spore i Tom Clancy's EndWar. Zaś koneserzy gatunku powinni wyczekiwać na Disciples III i EU: Rome. Odstawiając na bok jednak te wszystkie tytuły, a patrząc jedynie w statystyki, bezwątpienia największą frajdę będą mieli posiadacze konsol (głównie Xbox 360), którzy dostaną w ręce prawdziwy, choć trochę spóźniony, wysyp pozycji. Oby były to konwersje wysokiej jakości!

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA