Subskrybenci Netfliksa rzucili się na ten horror. To opowieść pełna tajemnic
Subskrybenci Netfliksa rzucili się na dość unikalną filmową hybrydę z 2016 r. - horror, który bardzo wyróżniał się na tle większości straszaków tamtej dekady, ale i mocno spolaryzował publiczność. Ja na przykład - mimo jego licznych wad - nie umiem go nie lubić.

Ambitny młody pracownik nowojorskiej korporacji, Lockhart (Dane DeHaan w kreacji zbliżonej do popisu Leonardo DiCaprio w „Wyspie tajemnic”), zostaje wysłany do odizolowanego sanatorium w Alpach Szwajcarskich, aby sprowadzić z powrotem jednego z dyrektorów firmy - Pembroka. Kurort wydaje się wręcz idylliczny, jednak szybko okazuje się, że za fasadą rozmaitych zdrowotnych zabiegów i malowniczego otoczenia kryje się coś głęboko niepokojącego.
Wkrótce Lockhart zaczyna mieć halucynacje; doświadcza dziwacznych objawów i odkrywa, że pacjenci nie mają zamiaru wracać do domu. Gdy poznaje tajemniczą młodą dziewczynę, Hannę (Mia Goth w okresie jeszcze raczkującej kariery), oraz charyzmatycznego dyrektora sanatorium, Volmera (Jason Isaacs), jego podejrzenia przeradzają się w obsesję. Im głębiej zanurza się w historię uzdrowiska, tym bardziej zbliża się do jego mrocznego, przerażającego sekretu.
Netflix: Lekarstwo na życie podbija serwis
„Lekarstwo na życie” to - gatunkowo i konwencjonalnie - wszystko, wszędzie naraz. Co ciekawe, nie jest to misz-masz bezsensowny i chaotyczny, a całkiem przemyślany i zgrabnie poprowadzony. Obraz w reżyserii Gore Verbinskiego to opowieść z pogranicza gotyckiego horroru, psychologicznego thrillera i surrealistycznego dramatu - doprawiona odrobiną Grimmowskiej baśni, starej grozy i współczesnych klasyków (ze wspomnianą „Wyspą tajemnic”, Polańskim i Cronenbergiem na czele). Nie jest to też mieszanka pusta: nietrudno dopatrzeć się tu zadumy nad kondycją życia wewnętrznego - czy wręcz duchowego - u rozleniwionego, konsumpcyjnego zachodniego społeczeństwa.
No i ta audiowizualna oprawa! Gotycko-baśniowa atmosfera, barwna kolorystyka, zaskakujące, niemal barokowe kadry, klimat na zmianę klaustrofobiczny i olśniewający pejzażem, surrealna symbolika, ujęcia, które z najzwyklejszych przedmiotów potrafią uczynić coś niepokojącego i podejrzanego. Co więcej, styl designu sanatorium chętnie czerpie inspiracje z estetyki steampunk i mitologii Lovecrafta.
Niestety, gdy tajemnica zaczyna się wyjaśniać, film staje się coraz bardziej przewidywalny. Ostatecznie złożoność opowieści okazuje się złudzeniem - intryga jest co najwyżej przeciętna, finał podważa jakość dramaturgii i wielowymiarowości, a napięcie często ulatuje. Wielu odbiorców zarzuca jej też rozwlekłość, formalny przerost nad treścią i brak klarownego zakończenia.
A jednak seans sprawił mi kupę frajdy. Lubię to, jak obraz z minuty na minutę coraz bardziej przypomina koszmar senny - rzeczywistość traci kontury, a woda, będąca głównym motywem wizualnym i symbolicznym, przestaje koić, stając się nośnikiem śmierci i przemiany. To nie jest horror w stylu hollywoodzkim. „Lekarstwo na życie” nie epatuje tanimi chwytami i jump-scare’ami; jego groza wyrasta z atmosfery, z poczucia uwikłania, z pytania o prawdę, ze strachu przed obłędem i jego projekcjami. Verbinski uparcie stawia na nastrój, atmosferę i niepokój egzystencjalny - i świetnie mu to wychodzi.
Wbrew zarzutom uważam, że to dzieło w istocie niedoskonałe, ale ambitne, estetycznie wysmakowane i nastrojowo wciągające. Na deser: krytyka kultu sukcesu, motyw eugeniki, alegorie upadku człowieczeństwa i rozkładu moralnego, nieśmiertelność, kazirodztwo, toksyczny perfekcjonizm, systemowa opresja. Smakowite!
Czytaj więcej:
- Kiedy koniec kariery Harrisona Forda? Ford: witam, chyba nigdy
- Foo Fighters ma nowego perkusistę. Grał w zespole poprzedniego bębniarza
- Nowa Naga broń jest świetna. Recenzje mówią: to najlepsza komedia od lat
- Afera z Sydney Sweeney jest tak poważna, że odpowiedział na nią Biały Dom
- Nowy serial akcji Netfliksa wykopał sobie miano drugiego Johna Wicka
Lekarstwo na życie: obsada
- Dane DeHaan – Lockhart
- Jason Isaacs – dr Heinreich Volmer
- Mia Goth – Hannah
- Harry Groener – Pembroke
- Celia Imrie – Victoria Watkins
- Adrian Schiller – odźwierny
- Tomas Norström – Frank Hillmer
- Magnus Krepper – Roland
- Carl Lumbly – Green
- Ivo Nandi – Enrico
- Susanne Wuest – asystentka dr. Volmera
- Craig Wroe – dr Brenner
- Jeff Burrell – Morris
- Lisa Banes – szefowa Lockharta
- Johannes Krisch – kierowca karetki
- Rebecca Dyson-Smith – matka Hannah
- Peter Benedict – ojciec Hannah