Produkcja AMC to dwie możliwe ścieżki decyzyjne – albo ją pokochasz, albo znienawidzisz. Akcja postępuje w nieśpiesznym tempie, główny bohater leniwie dopala papierosa, potem olśniewa klientów nową kampanią reklamową, następnie wraca do ulubionego, nieodzownego zestawu – towarzystwa kobiet i alkoholu. Po raz szósty.
Spłycenie jednak Mad Mena do rozrywkowych aspektów codzienności to oczywiście duże uogólnienie. Wybrałem pierwszą ścieżkę i związałem się na dłużej z serią, przez wzgląd na ciekawy przekrój amerykańskiego społeczeństwa lat sześćdziesiątych. Czas największego prosperity, rozkwitu korporacji i konsumpcjonizmu. Wzmaga go jedna z agencji reklamowych – Sterling Cooper, której pracy można przyjrzeć się od kuchni, a właściwie od palarni, która jest strefą wymiany biurowych plotek i niuansów. Pojęcie pracy jest tutaj wyjątkowo umowne, a przede wszystkim godne pozazdroszczenia.
Przywdziany w ostatni niezbędnik Timberlake’a wkraczam w mury kilkudziesięciopiętrowego wieżowca. Wita mnie urokliwa sekretarka, smęcąc o napiętym harmonogramie spotkań, pośród których wyróżnia się te z przypisanym nazwiskiem - Hilton.
Wchodzę do przestronnego biura, którego widok utwierdza mnie w przekonaniu, że jestem tutaj kimś naprawdę ważnym. Porannemu rytuałowi musi stać się zadość. Nie, nie spoglądam w kierunku zawalonego makulaturą biurka, którego okazałość musiała sporo kosztować możnowładców. Sięgam po bogatą zawartość barku, gwarantującą koncentrację i pożądaną łatwość w formułowaniu nośnych haseł, gdy już znajdę się w sali konferencyjnej.
Tak w skrócie prezentuje się początek dnia, gdzie reklama i generowanie pożądania na dany produkt wydaje się stać na drugim planie biurowych zajęć. Na pierwszym (personalnym) stoi Donald Draper – synonim sukcesu, generator urzekających słów, za które wdzięczni są kolejni kontrahenci i kobiety nie szczędzące swych uroków.
Mad Men to ponadto doskonały barometr społecznych przemian z tamtego okresu. Wciąż zauważalna niechęć do czarnoskórych i niezbyt przychylny wzrok na ambitne, kobiece jednostki. No i w końcu ponadczasowy temat „wyścigu szczurów” – karierowiczów, ceny jaką przyjdzie zapłacić za sukces i idących za tym rozterek egzystencjalnych.
Szósty sezon serialu debiutuje w USA już 7 kwietnia, zaś „sprawa polska” znów pozostaje nieodgadnioną kwestią, która zapewne będzie miała finał na łamach FOX Live, bądź TVP Kultura. Jeśli w serialowym gąszczu szukacie nieco innej tematyki niż fantastyczne wojenki o tron i niekończąca się historia o poszukiwaniu matki - Mad Men będzie dobrą alternatywą. Jeśli nie uczyniło tego powyższe nakreślenie "sylwetki" serialu, z pewnością uczyni to soundtrack z debiutanckiego sezonu produkcji AMC.