Ponad 15 mln Polaków ogląda seriale w serwisach streamingowych. Tak mówią wyniki badania rynku VOD
Ponad 15 mln Polaków ogląda seriale w serwisach streamingowych. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Wavemaker.
Firma otworzyła polski oddział w zeszłym roku. Od tego czasu cyklicznie prowadzi różnorodnego badania rynku, w tym te dotyczące preferencji odbiorców treści online.
W badaniu „VideoTrack”, którego wyniki opublikowano wczoraj, przepadano 1,5 tys polskich użytkowników Internetu (metodą CAWI). Badane zrealizowano w kwietniu 2019 roku. Wynika z niego, że 64% internautów w wieku 16+ ogląda seriale w sieci.
Za najlepszych producentów treści uznaje się HBO i Netflix.
Co ciekawe - wysoką pozycję na rynku amerykański gigant z czerwonym logo osiągnął w zaledwie kilka lat. W poprzednich wersjach badania popularność serwisu nie była tak znacząca jak teraz (47 proc. respondentów wybrało właśnie tę platformę jako najlepszą, ex aequo z HBO GO).
Które tytuły są najpopularniejsze?
Nikogo nie zdziwi, że na górze listy najpopularniejszych tytułów widnieje „Gra o tron”. Badanie przeprowadzono w kwietniu, a więc w momencie, gdy mania na oglądanie serialu była u swojego szczytu.
Zaskakujące jest drugie miejsce serialu „Kobiety Mafii” Patryka Vegi, bazującego na filmie o tym samym tytule. Kolejne miejsca należą do „Wikingów”, „The Walking Dead” i „Lucyfera”. Nieco zaskakuje tak wysokie miejsce „The Walking Dead”, biorąc pod uwagę, z jaką częstotliwością widzowie tej produkcji narzekają na rozwiązania fabularne dzieła.
Największą popularnością cieszą się seriale produkcji amerykańskiej (68 proc.). W drugiej kolejności respondenci stawiali na produkcje polskie i brytyjskie (43 proc. i 29 proc.). Peleton gonią także treści skandynawskie (13 proc.), hiszpańskie (8 proc.) i niemieckie (7 proc.).
Badanie wykazało też trend wznoszący, jeśli chodzi o binge-watching. Ponad 45 proc. respondentów powiedziało, że na jednym posiedzeniu ogląda co najmniej dwa odcinki danej produkcji. W grupie wiekowej 16-24 przeszło 2/3 widzów ogląda jednak co najmniej trzy odcinki lub więcej.
Najbardziej popularnym formatem jest 30-45 minut. Ciekawe wyniki pojawiły się także w segmencie dotyczącym lektora vs. oryginalnej ścieżki dźwiękowej. Blisko 71 proc. respondentów ogląda zagraniczne seriale z polskim lektorem, a jedynie 25 proc. wybiera napisy. 4 proc. odbiorców ogląda zaś seriale z napisami w języku angielskim.
Zdjęcia pochodzą z badania agencji Wavemaker.