REKLAMA
  1. Rozrywka
  2. Filmy

Polacy wybrali. Wiemy, jaki jest najlepszy film ostatnich 20 lat

W ciągu ostatnich dwudziestu lat polskie kino przeżyło wzloty i upadki. Koniec epoki socrealizmu przyniósł twórcom większą wolność w wyborze tematów, ale też doprowadził do totalnej komercjalizacji rynku. Lista tytułów, które otrzymały Orły, zawiera jednak kilka doskonałych filmów. Który został uznany za najlepszy?

09.03.2018
19:17
Plebist na najlepszy film dwudziestolecia zakończony. Pianista triumfuje
REKLAMA
REKLAMA

W tym roku Polskie Nagrody Filmowe Orły obchodzić będą 20. urodziny. Z tej okazji fundacja Legalna Kultura postanowiła sprawdzić, który z dotychczas nagrodzonych filmów najbardziej zapadł w serca Polakom i jest uznawany za najlepsze dzieło. Głosować w konkursie można było przez internet za pomocą portalu Plebiscyt Orły. Każdy z internautów miał możliwość oddania jednego głosu.

 class="wp-image-141550"

Wyniki ogłoszono podczas konferencji Polskich Nagród Filmowych Orły. W plebiscycie brały udział filmy nagrodzone statuetką w latach 1999-2017. Na liście nominowanych znaleźć można było najsłynniejszych polskich reżyserów z Wajdą, Zanussim, Polańskim i Smarzowskim na czele oraz tylko dwie kobiety (nie tylko Hollywood ma problemy z docenieniem reżyserek) – Małgorzatę Szumowską i Joannę Kos-Krauze.

Pełna lista zdobywców Orłów w ostatnich latach przedstawia się następująco:

  • Historia kina w Popielawach, reżyseria Jan Jakub Kolski
  • Dług, reżyseria Krzysztof Krauze
  • Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, reżyseria Krzysztof Zanussi
  • Cześć, Tereska, reżyseria Robert Gliński
  • Pianista, reżyseria Roman Polański
  • Zmruż oczy, reżyseria Andrzej Jakimowski
  • Wesele, reżyseria Wojciech Smarzowski
  • Komornik, reżyseria Feliks Falk
  • Plac Zbawiciela, reżyseria Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze
  • Katyń, reżyseria Andrzej Wajda
  • 33 sceny z życia, reżyseria Małgorzata Szumowska
  • Rewers, reżyseria Borys Lankosz
  • Essential Killing, reżyseria Jerzy Skolimowski
  • Róża, reżyseria Wojciech Smarzowski
  • Obława, reżyseria Maciej Krzyształowicz
  • Ida, reżyseria Paweł Pawlikowski
  • Bogowie, reżyseria Łukasz Palkowski
  • Body/Ciało, reżyseria Małgorzata Szumowska
  • Wołyń, reżyseria Wojciech Smarzowski
 class="wp-image-141520"

Wśród wyróżnionych filmów znaleźć można kilka prawdziwych klasyków kina transformacji (Dług, Plac Zbawiciela czy Wesele), ostatnie hity dawnych mistrzów (Katyń i Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową) oraz filmy doceniane poza Polską (Ida, Pianista czy Body/Ciało).

Najlepszym filmem dwudziestolecia został uznany Pianista Romana Polańskiego.

Obraz kontrowersyjnego reżysera otrzymał Nagrodę Orły w 2003 roku, został również wyróżniony Złotą Palmą na Festiwalu w Cannes oraz nagrodzony trzema Oscarami, dwiema statuetkami BAFTA i siedmioma Cezarami. Wydaje się więc, że polscy widzowie nie różnią się wcale od często wykpiwanych zagranicznych odbiorców. Pianista nie jest wcale typowym filmem pod Oscara, w którym tematyka Holocaustu miesza się prywatnym cierpieniem geniusza. A przynajmniej nie jest tylko tym. To ponadczasowa opowieść o ludzkiej wytrwałości mimo wszechogarniającego cierpienia.

Tuż za filmem Polańskiego uplasowały się dzieła Bogowie Łukasza Palkowskiego i Wesele Wojciecha Smarzowskiego. Pierwszy obraz stanowi symboliczny kamień graniczny polskiego kina. Świadczy o wyjściu rodzimej kinematografii z marazmu pierwszych lat XXI wieku i pokazuje, że Polacy potrafią jednak tworzyć dobre kino gatunkowe. Wesele Smarzowskiego to z kolei idealna mieszanka polskich mitów i grzechów, podbita dodatkowo niepokornym stylem reżysera (gdy ten jeszcze nie zagubił go w sztucznie kontrowersyjnej pozie).

REKLAMA

Zwycięzca Plebiscytu otrzyma Statuetkę Legalnej Kultury, którą zaprojektował Sebastian Winkler, plastyk, student malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Nagroda zostanie wręczona Polańskiemu w Paryżu. Reżyser jest obecnie w trakcie prac nad filmem o aferze Dreyfusa.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA