REKLAMA

Polacy wybrali. Wiemy, jaki jest najlepszy film ostatnich 20 lat

W ciągu ostatnich dwudziestu lat polskie kino przeżyło wzloty i upadki. Koniec epoki socrealizmu przyniósł twórcom większą wolność w wyborze tematów, ale też doprowadził do totalnej komercjalizacji rynku. Lista tytułów, które otrzymały Orły, zawiera jednak kilka doskonałych filmów. Który został uznany za najlepszy?

Plebist na najlepszy film dwudziestolecia zakończony. Pianista triumfuje
REKLAMA
REKLAMA

W tym roku Polskie Nagrody Filmowe Orły obchodzić będą 20. urodziny. Z tej okazji fundacja Legalna Kultura postanowiła sprawdzić, który z dotychczas nagrodzonych filmów najbardziej zapadł w serca Polakom i jest uznawany za najlepsze dzieło. Głosować w konkursie można było przez internet za pomocą portalu Plebiscyt Orły. Każdy z internautów miał możliwość oddania jednego głosu.

 class="wp-image-141550"

Wyniki ogłoszono podczas konferencji Polskich Nagród Filmowych Orły. W plebiscycie brały udział filmy nagrodzone statuetką w latach 1999-2017. Na liście nominowanych znaleźć można było najsłynniejszych polskich reżyserów z Wajdą, Zanussim, Polańskim i Smarzowskim na czele oraz tylko dwie kobiety (nie tylko Hollywood ma problemy z docenieniem reżyserek) – Małgorzatę Szumowską i Joannę Kos-Krauze.

Pełna lista zdobywców Orłów w ostatnich latach przedstawia się następująco:

  • Historia kina w Popielawach, reżyseria Jan Jakub Kolski
  • Dług, reżyseria Krzysztof Krauze
  • Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową, reżyseria Krzysztof Zanussi
  • Cześć, Tereska, reżyseria Robert Gliński
  • Pianista, reżyseria Roman Polański
  • Zmruż oczy, reżyseria Andrzej Jakimowski
  • Wesele, reżyseria Wojciech Smarzowski
  • Komornik, reżyseria Feliks Falk
  • Plac Zbawiciela, reżyseria Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze
  • Katyń, reżyseria Andrzej Wajda
  • 33 sceny z życia, reżyseria Małgorzata Szumowska
  • Rewers, reżyseria Borys Lankosz
  • Essential Killing, reżyseria Jerzy Skolimowski
  • Róża, reżyseria Wojciech Smarzowski
  • Obława, reżyseria Maciej Krzyształowicz
  • Ida, reżyseria Paweł Pawlikowski
  • Bogowie, reżyseria Łukasz Palkowski
  • Body/Ciało, reżyseria Małgorzata Szumowska
  • Wołyń, reżyseria Wojciech Smarzowski
 class="wp-image-141520"

Wśród wyróżnionych filmów znaleźć można kilka prawdziwych klasyków kina transformacji (Dług, Plac Zbawiciela czy Wesele), ostatnie hity dawnych mistrzów (Katyń i Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową) oraz filmy doceniane poza Polską (Ida, Pianista czy Body/Ciało).

Najlepszym filmem dwudziestolecia został uznany Pianista Romana Polańskiego.

Obraz kontrowersyjnego reżysera otrzymał Nagrodę Orły w 2003 roku, został również wyróżniony Złotą Palmą na Festiwalu w Cannes oraz nagrodzony trzema Oscarami, dwiema statuetkami BAFTA i siedmioma Cezarami. Wydaje się więc, że polscy widzowie nie różnią się wcale od często wykpiwanych zagranicznych odbiorców. Pianista nie jest wcale typowym filmem pod Oscara, w którym tematyka Holocaustu miesza się prywatnym cierpieniem geniusza. A przynajmniej nie jest tylko tym. To ponadczasowa opowieść o ludzkiej wytrwałości mimo wszechogarniającego cierpienia.

Tuż za filmem Polańskiego uplasowały się dzieła Bogowie Łukasza Palkowskiego i Wesele Wojciecha Smarzowskiego. Pierwszy obraz stanowi symboliczny kamień graniczny polskiego kina. Świadczy o wyjściu rodzimej kinematografii z marazmu pierwszych lat XXI wieku i pokazuje, że Polacy potrafią jednak tworzyć dobre kino gatunkowe. Wesele Smarzowskiego to z kolei idealna mieszanka polskich mitów i grzechów, podbita dodatkowo niepokornym stylem reżysera (gdy ten jeszcze nie zagubił go w sztucznie kontrowersyjnej pozie).

REKLAMA

Zwycięzca Plebiscytu otrzyma Statuetkę Legalnej Kultury, którą zaprojektował Sebastian Winkler, plastyk, student malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Nagroda zostanie wręczona Polańskiemu w Paryżu. Reżyser jest obecnie w trakcie prac nad filmem o aferze Dreyfusa.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA