TVP leci na łeb na szyję. Dom mediowy Wavemaker przeprowadził nowe badanie – „Projekt Cyfrowizja VI” – które wskazuje na spadek oceny TVP przez polskich widzów. To najgorsze wyniki dla publicznego nadawcy w historii badania
„Projekt Cyfrowizja VI” to badanie przeprowadzone już – jak wskazuje nazwa – po raz szósty przez dom mediowy Wavemaker. Pod koniec czerwca 2021 roku wzięło w nim udział ponad 1,5 tys. Polaków. Ranking dotyczy telewizji naziemnej i wskazuje m.in. na pikującą ocenę telewizji publicznej.
Co ciekawe, wygląda na to, że wróżby wskazujące na rychłą śmierć tradycyjnej telewizji w Polsce były przestrzelone; widzowie są przeważnie usatysfakcjonowani ofertą telewizji naziemnej. 69 proc. badanych wskazuje, że stacji jest coraz więcej, a 56 proc. twierdzi, że ma do wyboru interesujące kanały. Jedynie konkretne obszary wymagają, zdaniem widzów, zmodyfikowania i uzupełnienia: dokumenty, zagraniczne i polskie filmy i seriale czy sport. To dość ciekawe: filmy dokumentalne pierwszy raz w historii badania wybiły się na pierwsze miejsce rankingu (co zapewne wynika m.in. z solidnych alternatyw dla dystrybucji filmów czy seriali).
Tu nie zmieniło się zbyt wiele: największe stacje komercyjne konsekwentnie utrzymują prowadzenie. Tuż za nimi: TVN7, Telewizja Puls i Czwórka. Tymczasem TVP nie znalazło się nawet... w pierwszej dziesiątce. „Dwójka” trafiła na miejsce 18. (na 32 zbadanych kanałów naziemnych), z kolei „Jedynka” wylądowała na odległym, 24. miejscu. Spośród kanałów nadawcy publicznego najlepiej poradziły sobie TVP Historia i TVP Sport.
A jakie kanały polscy widzowie najchętniej zobaczyliby w bezpłatnym multipleksie? To jasne: te spod szyldu premium. Najbardziej pożądane to Discovery, HBO, Canal+ i National Geographic. Dowiedzieliśmy się też, których stacji Polacy pozbyliby się kosztem innych – i tu właśnie najbardziej dostaje się kanałom Telewizji Polskiej. Sześciu na dziesięciu badanych wskazało któryś z nich do usunięcia z oferty naziemnej. Autorzy badania podkreślili, że są to zdecydowanie najgorsze wyniki w historii „Projektu Cyfrowizja” dla nadawcy publicznego. TVP Info zastąpiłoby innym kanałem 14 proc. widzów (a 13 proc. i 11 proc. kolejno „Jedynkę” i „Dwójkę”), jednak to inny kanał niepodzielnie króluje w tej kategorii: Telewizję Trwam do wyrzucenia wskazało aż 30 proc. respondentów!
Te wyniki związane są bezpośrednio z polaryzacją postaw i kryzysem wizerunkowym TVP. Nie da się też ukryć, że kanały Telewizji Publicznej wciąż stanowią drugą ligę tego badania, bo dla kilkunastu procent widzów ich zniknięcie z oferty byłoby najbardziej odczuwalne. Oczywiście, to wciąż znacznie mniej niż w przypadku TVN czy Polsatu (34 proc. odbiorców stwierdziłoby, że to tych stacji najbardziej by im brakowało, gdyby zniknęły), ale i tak – dość solidnie.
Warto dodać, że zdaniem specjalistów Wavemaker uzyskane dane dowodzą potrzeby działań informacyjnych związanych ze zmianą standardu nadawania naziemnego. Zaledwie co czwarty telewidz ma świadomość planowanych zmian w sposobie nadawania naziemnej TV i przejścia na standard DVB-T2/HEVC.