Dzieciaki wyłączą TikToka i odpalą TVP Teen. Będą oglądać treści promujące rodzinę. Taki jest plan Kurskiego
TVP Teen to kolejny po TVP ABC kanał skierowany do młodszej widowni. Jak sama nazwa wskazuje, będzie adresowany do nastolatków (10-16 lat). Jego nadawanie rozpocznie się w przyszłym roku, a za kilka lat jego budżet wyniesie aż 20 milionów złotych. W planach jest także serwis... young adult.
Robienie telewizji dla młodzieży w czasach niesłabnącej popularności minutowych filmików na TikToku, streamów z gier na Twitchu czy memów, jest dość karkołomnym pomysłem. Nawet tak znany kanał jak Nickelodeon nie będzie przedłużał koncesji w Polsce i wkrótce zniknie z anteny w 2022 roku.
Naprawdę nie wiem, co by musiało się stać, by odciągnąć nastolatków od smartfonów i przyklei je do ekranu ze sztywną ramówką. Chyba tylko blokada internetu. Jednak do odważny świat należy, prawda?
Swój pomysł TVP przedstawiło w projekcie zmienionej Karty Powinności na lata 2020-2024. „Uruchomienie programu uzupełni lukę w obecnym portfolio TVP, w którym nie ma programu dedykowanego ściśle do tej grupy wiekowej, co równocześnie pozwoli na kontynuowanie ofertowania treści nadawcy publicznego dorastającym widzom TVP ABC” — czytamy.
Co będzie puszczane na TVP Teen?
TVP Teen ma być kanałem dla osób, które wyrosły z nadawanego od 2014 roku TVP ABC (swoją drogą, w zeszłym roku miał aż 0,87 proc. udziału rynku). Telewizja zapowiada, że wszędzie gdzie się da będzie promować rodzinę, więc zakładamy, że i tu znajdą się takie treści. Jednak nie tylko.
Kanał ma stworzyć „bezpieczną i zaufaną przestrzeń” dla młodzieży poprzez „zapewnienie treści bez nadmiernej przemocy”. Będzie promować „szacunek dla innych, wrażliwość społeczną, kreatywność i odpowiedzialność”. Powiem szczerze, że to przepiękne wartości, które warto krzewić w dorastającym pokoleniu, ale żeby to się udało, potrzeba atrakcyjnych programów.
TVP nie zdradza tytułów, ale ma emitować „audycje edukacyjne o charakterze poznawczym, filmy i seriale animowane, filmy i seriale fabularne dla dzieci i młodzieży. TVP Teen ma być powiązany z dedykowanym serwisem online i nadawać przynajmniej 17 godzin na dobę.
TVP Teen ma kosztować w przyszłym roku 15 mln złotych, ale w 2022 roku już 20 milionów. Jeżeli będzie przypominać nowy katolicko-młodzieżowy program na TVP3 Lublin - „Essa”, to nie mam pytań.
TVP ma w planach jeszcze kanały muzyczne, naukowe i serwis young adult
W projekcie jest też jeszcze jeden podobny pomysł – serwis multimedialny dla starszej młodzieży, czyli młodych dorosłych w wieku 16-30 lat. Tak, by ludzie od dziecka nie rozstawali się z ofertą TVP. Raczej nie liczmy jednak na streaming produkcji w stylu „Euforii”, „Plotkary”, „Riverdale”, czy „Różowych lat 70.”.
Serwis będzie pomagał „odnajdywać się we współczesnym świecie” i edukować jak wejść w dorosłe życie, w tym m.in. jak rozliczyć podatek i - uwaga - „krytycznie korzystać z mediów”. Wśród twórców treści mają być znane osoby „już funkcjonujące w świecie mediów elektronicznych”. Ciekawe, czy mowa tu o influencerach?
Publiczny nadawca ma też w planach odpalenie kanału TVP Nauka i TVP World, a także TVP Muzyka (debiuty już w przyszłym roku). 8 marca uruchomiony został kanał TVP Kobieta. Zebrał m.in. baty za stereotypowy spot. Kanał nie rzucił widzek na kolana – po trzech miesiącach oglądania śledziło go nieco ponad 9 tys. osób (0,15 proc. udziału w rynku). Takie wyniki nawet podrzędne kanały na YouTube wykręcają w jeden dzień, ale nie kosztują nas 15 milionów złotych rocznie.
* zdjęcie główne: kadr z serialu „30 Rock”