REKLAMA

Co wyróżnia Vault 33 z serialu „Fallout” na tle innych? Robimy przegląd Krypt

„Fallout” zabrał nas do niewidzianej nigdy wcześniej Krypty. Czym w zasadzie jest Krypta 33 i jaki jest jego związek z Vaultami 32 oraz 31, a także wszystkimi pozostałymi? Schrony przeciwatomowe firmy Vault-Tec nie są tym, czym się wydają.

Co wyróżnia Kryptę 33 z serialu Fallout? Robimy przegląd schronów
REKLAMA

„Fallout”, którego znajdziecie na Prime Video, nie jest ekranizacją cRPG-ów z serii o tym samym tytule per se. Amazon wraz z aktualnym wydawcą tego cyklu, czyli Bethesdą, przygotował dla nas opowieść z tego samego unikalnego świata, który uwielbiamy od blisko trzech dekad, ale fabularnie osadził ją już to po wszystkich grach. Zawęził sobie tym samym nieco pole manewru, gdyż wiele podziemnych schronisk już odwiedziliśmy, a o masie słyszeliśmy, no ale Vault 33 to dla nas nowość.

REKLAMA
Vault Dwellerzy ubierają się w charakterystyczne niebieskie stroje

O co w ogóle chodzi z Kryptami w „Falloucie”?

Seria gier (których część możecie zgarnąć tutaj) oraz serial osadzone są w alternatywnym świecie, który stylizowany jest na lata 50. ubiegłego wieku, ale z domieszką retrofuturystycznej technologii. Akcja osadzona jest do tego w przyszłości - już po wielkiej wojnie, która wybuchła w 2077 r. Mocarstwa światowe się jej jednak spodziewały, a przedstawiciele korporacji wręcz do niej dążyli, bo zwietrzyli biznes.

Jedna z takich firm, czyli Vault-Tec, przygotowała się na ten czarny scenariusz. Opracowała i wbudowała ponad setkę schronów nazywanych Kryptami, w których ukryła się jedynie garstka wybrańców. Ludzie, którzy pozostali na powierzchni, albo zginęli od atomowego ognia, albo zostali zdeformowani i stali się mutantami w wyniku wystawienia ich ciał na potężną dawkę promieniowania.

Problem tylko w tym, że wszystko, co można było przeczytać na broszurkach reklamowych oraz usłyszeć z reklam, w których brał udział Cooper Howard (czyli serialowy Ghoul), było w najlepszym razie jednym wielkim niedopowiedzeniem. Bardziej pasowałyby określenia „stek bzdur” i „sterta kłamstw”, bo Vaulty wcale nie powstały po to, by ludzi ratować - no, a przynajmniej nie wszystkie.

Po co powstały Krypty w Falloucie?

Po to, by najzamożniejsi ludzie mogli pozbyć się ludzi z przeludnionej planety oraz konkurencji, by zbudować świat na nowo. Do tego pozwoliło im to prowadzić chore eksperymenty. Vault-Tec przekazał część schronów korporacjom takim jak Robco, a każda z nich dostała wolną rękę. W pamiętnej scenie w pokoju narad uszami Coopera słyszeliśmy o poronionych pomysłach, jakie wpadały im do głowy.

Oczywiście fanów gier fakt, iż mieszkańcy schronów byli poddawani eksperymentom, nie zaskoczył. Poznaliśmy losy już trzech tuzinów Krypt i tylko w nielicznych nikt nie modyfikował oryginalnych założeń projektu. Należą do nich między innymi Vault 13, z którego pochodzi bohater pierwszej części serii oraz Vault 8 z „Fallouta 2”, którego mieszkańcy założyli Vault City.

Niestety nie wszyscy mieli tyle szczęścia. Dla przykładu Vault 15, który jako pierwszy napotykał gracz w pierwszym „Falloucie” po opuszczeniu rodzinnego schronu, został intencjonalnie zamknięty na więcej lat niż powinien, a do tego umieszczono w nim ludzi pochodzących z różnych grup etnicznych i religijnych. Ich potomkowie stali się gangusami oraz… założyli Republikę Nowej Kalifornii.

Jakie inne eksperymenty prowadzono w Kryptach?

  • Vault 12: jego drzwi nie zostały szczelnie zamknięte, aby mierzyć wpływ promieniowania; ocalali zostali ghoulami i założyli Necropolis;
  • Vault 19: jego mieszkańcy zostali podzieleni na grupy niebieskich i czerwonych, aby badać ich zachowanie w obliczu rosnącej paranoi;
  • Vault 22: placówka badawcza, w której modyfikowano rośliny, aż jego mieszkańcy stali się nosicielami zarodników;
  • Vault 29: trafiły do niego wyłącznie dzieci w wieku do 15 lat, których rodziców przydzielono do innych Krypt;
  • Vault 51: o wyborze nadzorcy decydowała sztuczna inteligencja, która zaczęła prowadzić testy mieszkańców; te z czasem stały się śmiertelnie niebezpieczne;
  • Vault 81: zamknięto w nich naukowców, którzy prowadzili na mieszkańcach eksperymenty bez ich zgody w poszukiwaniu uniwersalnego lekarstwa;
  • Vault 92: prowadzono w nim eksperyment polegający na wzbudzaniu agresji w ludziach poprzez biały szum, co doprowadziło ich do szaleństwa;
  • Vault 95: mieszkali w nim narkomani; wyszli na prostą, ale potem zostali poinformowani o istnieniu skrytki z narkotykami, co doprowadziło do rozbojów;
  • Vault 101: został zamknięty na zawsze, a jego przywódcy dano władzę absolutną;
  • Vault 106: szyby wentylacyjne rozprowadzały tu psychoaktywne narkotyki;
  • Vault 112: wszyscy mieszkańcy poza Nadzorcą zostali umieszczeni w symulacji;

Oczywiście to tylko kilka wybranych przykładów, a z pełną listą znanych Krypt w uniwersum „Fallouta” można zapoznać się chociażby na poświęconej serii Wikipedii. Co ciekawe, wyszczególniono w niej sześć Krypt, o których słyszeliśmy, ale nie znamy ich numerów. Niewykluczone, że pojawią się jeszcze albo w kolejnych grach, albo w kolejnych sezonach serialu od Prime Video.

Swoją drogą w serialu „Fallout” też odwiedziliśmy schron, w którym prowadzono eksperyment polegający na umieszczeniu w niej samych naukowców. Z czasem mieszkańcy Vaulta 4 zaczęli wykorzystywać mieszkańców pustkowi w ramach swoich eksperymentów. To jednak i tak nic przy tym, jak została zaprojektowana Krypyta 33, z której pochodzi główna bohaterka serialu, czyli Lucy…

Czytaj inne nasze teksty na temat uniwersum „Fallouta”:

REKLAMA

O co chodzi z Kryptą 33 i dlaczego jest ona taka wyjątkowa?

Okazuje się, że w jej przypadku mieliśmy do czynienia nie z jednym schronem, a z trzema Kryptami połączonymi ze sobą. Dwa z nich, czyli Vault 33 (z którego pochodzi główna bohaterka, Lucy) oraz Vault 32 (który w niewyjaśnionych okolicznościach opustoszał) zamieszkiwane były przez potomków ocalałym, ale ich nadzorcami zostawali zawsze „mieszkańcy” trzeciego Vaulta o numerze 31.

Bohaterowie serialu zaczęli dostrzegać, że coś jest nie tak i prawda wyszła na jaw: w Krypcie 31 nikt tak naprawdę nie mieszkał prócz jednego robomózgu, który opiekował się zahibernowanymi pracownikami firmy Vault-Tec. Pamiętający czasy sprzed wojny ludzie kolejno byli wybudzani oraz potajemnie wprowadzani do Krypt 33 i 32, gdzie zawsze byli wybierani na kolejnych Nadzorców.

Te trzy schrony o numerach 31, 32 i 33 były projektem Buda Askinsa, pracownika Vault-Tec odpowiedzialnego za marketing. Jego celem było stworzenie społeczności lojalnych pracowników oraz zmonopolizowanie pustkowi. Raczej mu się to jednak nie uda, gdyż brak Lucy MacLean, czyli Norm, odkrył prawdę o tym, skąd (tudzież: z kiedy) pochodzi ich ojciec Hank.

Serial Fallout obejrzycie tutaj.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA